پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - «دکتر لطف‌الله فروزنده دهکردی» معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دولت دهم و عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در واکاوی واکنش های قابل‌تأمل دولت به حقوق نجومی و گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور نوشت:

دولت درزمینه حقوق نجومی مرتکب اشتباه شده و مراقبت لازم را به خرج نداده و آئین نامه هایی را تصویب کرده که زمینه سوءاستفاده در بانک ها و شرکت ها فراهم‌شده؛ بااین‌حال متأسفانه هیچ اقدامی هم درزمینه مقابله با آن به انجام نرسانده است. اگر دولت در این موضوع اقدام مناسب را به انجام می رساند، نیازی به افشاگری نیز نبود. وقتی این مسئله در فضای مجازی افشا شد، انتظار می رفت که دولت هم این قضیه را محکوم و با آن برخورد کند. دولت بایستی به مردم اطلاع رسانی می کرد که واقعاً در این امر غفلت کرده است؛ اما متأسفانه دولت به شکلی به دنبال توجیه این ماجرا بود. مردم انتظار داشتند که برخوردی صورت پذیرد؛ اما هنوز برخوردی به انجام نرسیده است. حال بدتر از این، زمانی است که از فردی مثل صفدر حسینی و امثالهم تقدیر هم صورت پذیرد.

به نظر می رسد مدیرانی که حقوق نجومی می گرفتند و بر خود نظارتی نداشتند، اصلاً صلاحیتی ندارند که در جمهوری اسلامی مدیر باشند. این افراد را بایستی عزل و با آن ها برخورد می کردند و پول های گرفته‌شده را به بیت المال برمی گرداندند. حال خیلی فاجعه آمیز است به‌جای اینکه با چنین مدیرانی برخورد صورت گیرد، گفته شود که این افراد ذخایر انقلاب هستند و بایستی از ایشان تقدیر به عمل آید. در مقابل چنین اقدامی غیر از ابراز تأسف نمی توان اظهارنظری کرد.

گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور نیز صرفاً شعار بود. اینکه چرا آقای روحانی به این اندازه به غربی ها اعتماد دارد، درک نمی شود؟ گروه 1+5 قول داده بود که در صورت عملی شدن تعهدات ایران به تعهدات خویش عمل کند، اما آن ها در حال حاضر به تعهد خویش عمل نکردند. مطالبات غربی به‌جای کاسته شدن، افزایش پیداکرده است. یکی از فرازهای گفتگوی تلویزیونی آقای روحانی به نگاه مثبت ایشان به دشمن اختصاص داشت. دشمن در برجام تعهداتی را پذیرفته بود؛ اما به هیچ‌یک از آن ها جامه عمل نپوشانده است و الآن نیز بدعهدی می کند. گذشته از برجام هسته ای، زمزمه برجام 2 و محدود کردن جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشری و مقاومت کشور به گوش می رسد.

در حال حاضر در حوزه اقتصادی اتفاقی رخ نداده است؛ آقای رئیس جمهور یا اطلاعات غلطی دریافت می کند، یا در عین اطلاع از شرایط چنین اظهاراتی می کنند تا فضا را به نفع خویش نگه‌دارند. وگرنه همگان می دانند که کشور در حال رکود به سر می برد، تولید کشور در چه وضعیتی قرار دارد و کارخانه های باسابقه هرروز به تعطیلی کشانده می شوند. مردم با چنگ و دندان با مسئله اقتصادی کنار می آیند؛ چرا آقای رئیس جمهور توجهی به این امر ندارند؟ انتظار می رفت که ایشان شرایط موجود کشور را بیان می کرد و این شرایط را می پذیرفت و برنامه خود را برای این وضعیت تشریح می کرد. دولت یک سال دیگر فرصت دارد و بایستی نشان بدهد که چه اقداماتی را به انجام رسانده است؟

اما باکمال تأسف مشاهده می شود که رئیس جمهور به اکثر وعده های خود جامه عمل نپوشانده است! این موضوع در منظر مردم خوب نیست؛ مردمی که این‌طور سختی ها را تحمل و اعتماد می کنند؛ انتظار دارند که اقدامات مثبتی به انجام رسد. انتظار می-رفت که رئیس جمهور چالش ها و مشکلات کشور را تشریح و راه حل های کارشناسی، منطقی و اصولی بدان دهد. مشکلات کشور با فرافکنی دولت و مقصر جلوه دادن دیگران و دولت قبلی حل نمی شود. دولت چطور جوابگوی مردم در روز واپسین خواهد بود؟

دولت وعده هایی که از نتایج برجام داده بود، عملی نشد و الآن دولت حرفی برای گفتن ندارد؟ مهم ترین حرف و شعار آقای روحانی این بود که با اجرایی شدن برجام همه مسائل حل خواهد شد؛ اما این امر عملی نشد. به‌هرحال فرصت دولت در این مدت از بین رفت؛ لذا گفته می شود که اگر برجام به توافق نمی رسید، جنگ رخ می داد. این در حالی است که بدون شک برنامه نظام استکبار از بین بردن نظام جمهوری اسلامی است؛ اما اینکه چرا از قدرت نظامی خود استفاده نمی کند، به خاطر برجام نیست، بلکه قدرت به‌کارگیری ابزار نظامی را ندارد. نظام استکبار می داند که وقتی در کشورهایی مثل عراق و افغانستان گرفتارشده، طبیعی است که با این مردمی که این‌گونه در دنیا می درخشند، نمی تواند برخورد نظامی کند. جمهوری اسلامی ایران از توان نظامی بالا و بسیج مردمی برخوردار است؛ لذا ایران هرجایی که با نظام استکبار با قدرتمندی برخورد کرده، موفق بوده است.

مذاکرات ایران با گروه 1+5 به خاطر دستاوردهای 20% هسته ای و آب‌سنگین اراک بود. نمی توان القا کرد که اگر برجام به نتیجه نمی رسید، جنگ اتفاق می افتاد. قدرت نظامی مهم ترین قدرت جمهوری اسلامی ایران است. ایران با این قدرت نه‌تنها در داخل کشور، بلکه با مستشاری های نظامی در منطقه نیز امنیت را برقرار می کند. این جمهوری اسلامی است که به سوریه، یمن و ترکیه کمک مستشاری کرده است. مردم چنین حرف های آقای رئیس جمهور را نخواهد پذیرفت. واقعیت برجام این است که دولت یکسری از هزینه ها را متقبل شده؛ اما در مقابل هیچ جوابی به دست نیامده است؛ لذا دولت در برابر مردم مسئول است. رهبر معظم انقلاب و مردم به دولت اختیار مذاکره دادند و دولت به‌جای این‌چنین حرف ها بایستی از دشمن مطالبه گری کند. آمریکا چه مزیتی به دولت داده که غربی ها به دنبال بزک کردن آن هستند؟