پس از گرانی مرغ، اینبار گوشت گوسفند با افزایش قیمت هرکیلو حدود هزارتومانی مواجه شده که در صورت عدم کنترل بازار این گرانی شدت بیشتری می گیرد.

 

بر این اساس علاوه بر اینکه افزایش دما،اجرای طرح پیش‌سرد کردن گوشت به دلیل کاهش وزن و افزایش هزینه‌های سردخانه‌ای موجب افزایش قیمت شده، قاچاق دام نیز به گرانی دامن زده است.

 

در این ارتباط علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به کاهش 30 درصدی دام زنده در میادین تهران اظهار داشت: با صادرات غیرقانونی دام زنده از کرمانشاه و شهر پیران شهر استان کردستان به کشورهای عراق و امارات قیمت گوشت گوسفند در تهران هزار تومان افزایش یافته است.

 

وی قاچاق دام زنده در این فصل را غیرقابل پیش بینی دانست و ادامه داد: با رسیدن عید قربان در ماه آینده و حجم بالای ذبح گوسفند باید پیش بینی لازم برای تامین نیاز این ایام انجام شود.

 

ملکی با اشاره به افزایش 500 تومانی به صورت هفتگی گوشت گوسفند در 3 هفته گذشته گفت : امروز قیمت دام زنده 13 هزار تومان در میادین گوشت گوسفند به صورت عمده فروش 28 هزار تا 28500 تومان ، و گوشت شیشلیک 31 تا 32 هزار تومان در بازار است.

 

بر اساس این گزارش با وجود تک رقمی شدن نرخ تورم  از تیرماه امسال اما در این مدت شاهد رشد قیمت اقلام اصلی سبد خانوار همچون مرغ و شکر بوده ایم که بخشی از آن به دلیل مدیریت نادرست بازار ، به هم خوردن عرضه و تقاضا و کنترل اوضاع از سوی دلالان صورت گرفته است؛ به طور قطع این امر نظارت بیشتر مسئولان مربوطه را می طلبد تا گرانی و نابسامانی گریبانگیر سایر کالاهای اساسی نشود.