احمد اصغری مهر آبادی در گفتگوی روی خط شبکه خبر با بیان اینکه در هفته دولت 100 هزار واحد مسکن مهر به افتتاح می‌رسد، گفت: در هفته دولت 100 هزار واحد مسکن مهر در تمامی مراکز استان‌ها به افتتاح خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: در ابتدای سال 2 میلیون و 215 هزار واحد از مسکن مهر ساخته شده که از این تعداد 1 میلیون و 110 هزار واحد تحویل و 310 هزار واحد نیمه تمام در مراحل مختلف ساخت وجود دارد.

مهرآبادی در خصوص زمان اتمام مسکن مهر گفت: همه پروژه‌های مسکن مهر بدون معارض و مشکل اساسی به طور قطع تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و مقداری از این پروژه‌ها که پرونده قضایی دارند در دست بررسی برای برطرف کردن و تحویل است.

قائم مقام وزیر شهرسازی تصریح کرد: تعدادی از واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی و مشتری هستند و با توجه به اینکه این مسکن‌ها از طریق آورده‌های متقاضیان ساخته می‌شود زمانی که مشتری نداشته باشند مرحله ساخت آنها به تعویق خواهد افتاد و با توجه به راهکار بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات و به علاوه برداشته شدن تمامی شرایط چون تأهل، پنج سال سکونت در محل مورد تقاضای مسکن، مالکیت شخصی نداشتن و عدم استفاده از امکانات دولتی برداشته شده تا از این طریق بتوان اموال بلوکه شده بانک‌ها به جریان درآمده و این مسکن‌ها در اختیار متقاضیان قرار گیرد و در این شرایط حتی اجازه فروش برخی از این واحدها به پیمانکاران و شرکت‌ها داده شده تا از این طریق بتوان منابع ساخت مسکن‌های مهر را تأمین کرد.

وی در توضیح تعداد واحدهای بدون متقاضی یادآور شد: 117 هزار واحد مسکن بدون متقاضی در کشور به طور پراکنده وجود دارد که از این میان در هفت الی هشت استان متقاضی پیدا کرده ولی بسته به شرایط و موقعیت پروژه‌ها تقاضا برای خرید این مسکن‌ها تغییر می‌کند.

مهرآبادی اظهار داشت: اگر بتوانیم سرعت عمل خوبی در ساخت و تحویل مسکن‌های مهر با تمام خدمات زیربنایی و روبنایی به مشتریان را داشته باشیم امکان انصراف برای این واحدها به حداقل می‌رسد و در حال حاضر انصراف برای مسکن مهر به حداقل رسیده و از میان انصراف دهندهگان حدود 100 هزار نفر برگشت و ثبت نام کرده‌اند.

قائم مقام وزیر شهرسازی با بیان مشکلات قضایی برخی از واحدهای مسکن مهر گفت: مشکلات قضایی مسکن مهر مربوط به تعاونی‌های مسکن و پیمانکاران وادارات متشکل و سازنده‌ها بوده که این مشکلات در  حال بررسی و حل شدن هستند که از میان این مشکلات قضایی تعداد محدودی از آنها مربوط به مشکل حقوقی زمین می‌شود که تعداد این واحدها به حدود 50 هزارواحد مسکن  مهر به طور پراکنده در کشور می‌رسد و وزارت مسکن تمام حمایت خود را از متقاضیان مسکن مهر خواهد کرد.

وی در این باره ادامه داد: مشکل قضایی این افراد از 30 تا 80 درصد بوده که با توجه به حل مشکل قضایی این پروژه‌ها به اتمام و تحویل مشتریان خواهند شد که در این میان اگر مشکلی از نظر پیمانکار و عدم رعایت تعهدات وجود داشته باشد پیمانکار تغییر خواهد کرد که با حل مشکلات پروژه‌های بدون معارض تا پایان سال و مابقی هر چقدر که انجام شد تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

مهرآبادی در توضیح شرایط مسکن مهر شهر جدید پردیس بیان کرد: درشهر جدید 82 هزار و 500 واحد در حال ساخت است و با توجه به اینکه این پروژه دیرتر از سایر پروژه‌های شروع شده و همزمانی شروع آن با افزایش تورم و تحریم‌ها شاهد افزایش قیمت واحدهای مربوطه و شهر جدید پردیس و مورد اسقتبال قرار نگرفتن از سمت مشتریان به علت عدم توان پرداخت بودیم که با توجه به شرایط در سال 92 درخواست وام مسکن مهر از 25 به 30 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که در واقع این امر در سال 94 به تصویب شورای پول واعتبار رسید که در حال حاضر تمامی بانک‌ها بدون هیچ مشکلی این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

قائم مقام وزیر شهرسازی تاکید کرد: از میان 82 هزار و 500 واحد مسکن مهر پردیس 43 هزار واحد ساخته شده که از این  میان تنها 12 هزار و 500 واحد افتتاح شده است و مابقی واحدها نیازمند تأمین خدمات روبنایی چون آب و برق و گاز هستند که خوشبختانه وزارت نیرو در این باره همکاری لازم را داشته است.

مهرآبادی تصریح کرد: از میان 82 هزار و 500 واحد مسکن مهر پردیس 43 هزار واحد ساخته شده که از این  میان تنها 12 هزار و 500 واحد افتتاح شده است و مابقی واحدها نیازمند تأمین خدمات روبنایی چون آب و برق و گاز هستند که خوشبختانه وزارت نیرو در این باره همکاری لازم را داشته است.

وی در این باره ادامه داد: بالای هفتاد هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس تا پایان سال مرحله ساخت آن به پایان می‌رسد ولی زمان تحویل این واحدها بستگی به خدمات زیربنایی چون آب و برق و گازوخدمات روبنایی چون مدرسه، درمانگاه،‌ کلانتری و... دارد که در این میان مسجد و درمانگاه این مناطق از طریق منابع مالی وزارتخانه تأمین شده و تحویل‌ها صورت گرفته است.

مهرآبادی در خصوص زمان تحویل مسکن‌های مهر پردیس یادآور شد: هر دو ماه یکبار تعدادی از واحدهای مسکن مهر به افتتاح می‌رسد که در این میان تعداد 30 هزار واحد از نظر ساخت و ساز به اتمام رسیده که اگر آب و برق آنها تأمین شود آماده تحویل خواهد بود.

قائم مقام وزیر شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا قیمت مسکن‌های مهر افزایش می‌یابد یا خیر؟ گفت: قیمت مسکن مهر به هیچ عنوان گران نمی‌شود و قیمت نهایی در فاز یازده مشخص شده و در سایر فازها نیز در روزهای آینده نهایی خواهد شد که با این وجود هیچ گونه افزایش قیمتی در مسکن مهر نخواهیم داشت.

وی در خصوص افزایش تسهیلات مسکن مهر گفت: احتمال افزایش تسهیلات مسکن اگر نیازی به پیگیری داشته باشد صورت می‌گیرد اما در حال حاضر تاکید ما بر این است که پیمانکاران با همین مبلغ کار خود را به پایان برسانند و تلاش می‌کنیم هر چه سریعتر با کمک به متقاضیان این پروژه را به اتمام برسانیم.

مهر آبادی با اشاره به اینکه تعدادی از واحدهای تحویل داده شده بدون سکنه هستند، گفت: از میان واحدهای تحویل داده شده یک میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهربدون سکنه هستند و علت آن نبودن خدمات روبنایی چون مدرسه، درمانگاه، کلانتری و ... است  که ما تلاش کرده‌ایم با استفاده از منابع وزارتخانه علی رغم وظیفه ذاتی امان این خدمات را ساخته و نیازهای مردم را در این نقاط برطرف کنیم که مشکل اصلی این مسکن‌ها نداشتن کلانتری و مدرسه است که متصدیان مربوطه به آنها هیچ همکاری در جهت حل مشکلات نکرده‌اند.

وی در توضیح سود تسهیلات 4 درصدی برای 84 هزار متقاضی مسکن مهر گفت: یک سری از واحدها در انتهای سال 91 واوایل سال 92 شروع شده که قرار بود سود این تسهیلات پرداختی برای این واحدها 4 درصد باشد که بعد از تغییر دولت این شائبه صورت گرفت که این واحدها از واحدهای جدید هستند و باید با سود جدید تسهیلات دریافت کنند ولی ما با سند و مدرک  پافشاری می کنیم که این واحدها مربوط به دولت قبل بوده و باید با سود 4 درصد تسهیلات دریافت کنند و در حال پیگیری تسهیلات پرداختی به این 84 هزار واحد هستیم.

مهرآبادی خاطر نشان کرد: پروژه های مسکن مهر باید با کمک مردم به اتمام برسد و افراد با تکمیل آورده های نقدی خود می توانند ما را در اتمام سریع‌تر این پروژه یاری کنند.