محمود لاهوتی امروز در نشست خبری در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در جلسه‌ای که امروز فعالان اقتصادی با مسئولان سازمان امور مالیاتی داشتند اعلام شد که ظرف دو روز آینده بخشنامه‌ای از طریق آن سازمان ابلاغ می‌شود که دریافت مالیات تسعیر نرخ ارز از سوی سازمانهای مالیاتی متوقف شود.

وی با بیان اینکه بسته حمایت از صادرات که اکنون توسط دولت ارائه شده است اشکالاتی دارد، افزود: در این ارتباط نقطه‌نظرات فعالان اقتصادی مورد توجه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و وی دستور رسیدگی در این ارتباط داده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در جلسه‌ای که دو هفته قبل در وزارت امور اقتصادی و دارایی با معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان امور مالیاتی برگزار شد نقطه نظرات بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت وامیدواریم که تغییراتی در این خصوص صورت گیرد.

لاهوتی تاکید کرد: نرخ تسهیلات صندوق توسعه ملی که باید با نرخ‌های 14 و 16 درصد مد نظر قرار گیرد اعتراضاتی را از سوی بخش خصوصی داشته است زیرا اکنون خود دولت اعلام می‌کند که تورم به زیر 10 درصد رسیده است و اینچنین نرخهایی برای صادرات غیرمنطقی است.

وی گفت: میانگین قیمت کالاهای وارداتی در هر تن کمتر از یک هزار و 300 دلار بوده که این رقم نسبت به قبل 200 دلار کاهش دارد همچنین واردات به سمت کالاهای واسطه‌ای به جای کالاهای مصرفی سوق پیدا کرده است.

بدهی دولت با مطالبات صادرکنندگان تهاتر شود

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین در خصوص وضعیت جوایز صادراتی و مطالبات معوقی که بخش خصوصی در این ارتباط داشته است گفت:دولت معتقد است که 360 میلیارد تومان طلب صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی باید در بودجه گنجانده شود یا منابع دیگری برای آن در نظر گرفته شود اما هنوز تصمیمی برای پرداخت مطالبات معوق صادرکنندگان صورت نگرفته که ما پیشنهاد تهاتر بدهی دولت و مطالبات صادرکنندگان را داریم.

لاهوتی در ادامه در خصوص وضعیت تجارت بعد از اجرای برجام گفت: در این شرایط ارتباط با کشورهای اروپایی بهتر و تنوع بازارها بیشتر شده است به نحوی که کره جنوبی به 5 کشور اول طرف تجارت ایران اضافه و افغانستان از فهرست این 5 کشور اول خارج شده که این امر تنوع خوبی برای ایجاد در بازارهای هدف صادراتی ما است.

وی افزود: صادرات کشور در دو ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد منفی داشته که بر اساس آمار ابلاغی گمرک در 3 ماهه ابتدایی سال همچنان رشد کل صادرات منفی است اما کالاهایی مانند محصولات معدنی، رشد 47 درصدی را تجربه کرده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در سایر کالاها رشد 10 درصدی و در میعانات گازی کاهش 35 درصدی صادرات را شاهد هستیم اما از آنجا که صادرات کالای غیرنفتی، غیر وابسته به محصولات نفتی رشد داشته است به نظر می‌رسد که بتوان وضعیت بهتری را ظرف ماههای آینده شاهد باشیم.

لاهوتی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص عدم حصول نتیجه از سفرهای فعالان اقتصادی کشورهای دیگر به ایران، گفت:‌ وقتی درباره سرمایه‌گذاری صحبت می‌شود باید آن را از فروش کالا تفکیک کنیم بنابراین در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری اگر بخواهیم منتظر سرمایه‌گذاری باشیم باید پروسه‌ای زمان‌بر را طی کنیم و نتیجه سفرها را در مدت زمان کمی نمی‌توان قضاوت کرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی انتظار دارند دولت ایران ریسک سرمایه‌گذاری آنها را تقبل کند که به نظر می‌رسد با آمدن موسسات بیمه خارجی همچون هرمس و ساچه بتوان این شرایط را برای آنها فراهم و اعتماد آنها را جلب کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه دولت قانون برنامه پنجم را به درستی اعمال نمی‌کند و اجازه افزایش معقول ارز را نمی‌دهد، گفت: صادرکنندگان توقع دارند تا با پرداخت جوایز صادراتی بخشی از خسارت آنها جبران شود به همین دلیل به نظر می‌رسد احیاء جوایز صادراتی و پرداختها به صورت مستقیم برخلاف آنچه که مطرح می‌شود کاملا به نفع صادرات باشد.

مراوردات بانکی با روسیه با دشواری صورت می‌گیرد

لاهوتی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص بازگشت دوباره ترکیه به بازار روسیه، گفت: انتظار داشتیم که ترکیه دوباره بتواند در بازار روسیه حضور پیدا کند اما نکته حائز ذکر در بازار روسیه آن است که حوزه حمل و نقل ما هنوز مشکلات جدی دارد و مراوردات بانکی به نحو مطلوب برقرار نشده و نقل و انتقال پول با دشواری صورت می‌گیرد. بر این اساس شرایط نابرابری میان صادرکنندگان ایرانی در مقایسه با ترکها وجود دارد.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت تسهیلات مناسبی برای ورود ماشین‌آلات بسته‌بندی به کشور در نظر گرفته اما استقرار آنها در کشور زمانبر است و اگر این ماشین‌آلات برای صدور کالا به بازار روسیه مورد استفاده قرار گیرد به طور قطع به زمان بیشتری احتیاج داریم.

بانکهای اروپایی نگران بازگشت تحریمهای ایران هستند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: سوئیفت برقرار شده اما بانکهای ایرانی هنوز نمی‌توانند به طور کامل روابط کارگزاری برقرار کنند و مشکلات قبلی کماکان پابرجاست ضمن اینکه برخی بانکهای اروپایی در معامله با ایران نگران بازگشت تحریمها هستند که این موضوع امور را به کندی پیش می‌برد.

لاهوتی با اشاره به کاهش 10 درصدی هزینه‌های مبادلات کالا بعد از اجرای برجام گفت: آمارهای رسمی دولت نشان می‌دهد که تحریمها هزینه مراودات تجاری کشور را 15 درصد گرانتر کرده بودند و این رقم اکنون به 5 درصد کاهش یافته است.

عضوت هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: سازمان توسعه تجارت یارانه‌ای را به عنوان حمل و نقل کالا به صادرکنندگان ایرانی برای ورود به بازار روسیه در نظر گرفته بود اما این موضوع هنوز اجرایی نشده و هنوز هم مشکلاتی برای صادرات به کشور وجود دارد که مهمترین آن دسته‌بندی کالاهای صادراتی است.