به گزارش پارس به نقل از ایسنا، با توجه به این که براساس تصمیم گیری کارگروه و ستاد تنظیم بازار قرار است قیمت مصوب مرغ وتخم مرغ تغییر کند، یدالله صادقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این که آیا این احتمال وجود دارد که پس از تصویب قیمت ها مجددا تغییراتی در آن ها لحاظ شود، اظهار کرد: قیمت مرغ و تخم مرغ علیرغم این که تابع عرضه و تقاضاست از شرایط تولید نیز تاثیرپذیر است.

وی ادامه داد: اگر نهاده های تولید مرغ و تخم مرغ از ثبات قیمت ها برخوردار باشند قیمت های مصوب تغییر نمی کند اما اگر سایر مولفه ها نظیر نرخ ارز روی قیمت تمام شده و نهاده ها تاثیر داشته باشد قیمت های مصوب مرغ و تخم مرغ نیز به تبع این نوسانات تغییر می کند.

صادقی با تاکید بر این که مرغ کالایی است که در مواقعی دچار نوسان می شود، خاطرنشان کرد: در زمان مازاد تولید قیمت ها کاهش و در زمان کاهش تولید نیز قیمت ها افزایش می یابد. از این رو ما مکانیزمی را برای کنترل این نوسانات در نظر گرفته ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: در این مکانیزم طرح ذخیره سازی مرغ در زمان مازاد تولید را داریم که براساس آن اقدام به خرید این مازاد تولید کرده که براساس آن قیمت ها در سطحی باقی بماند که برای تولیدکننده امکان تولید و انگیزه سلب نشود.

وی با بیان این که در مواقعی که تقاضا بیش از تولید است از ذخایر استفاده می شود تا مصرف کننده متضرر نشود، بیان کرد: بر این اساس شرایط بازار به نوعی متعادل می شود که هم در زمان مازاد تولید و هم در زمان مازاد تقاضا نه تولیدکنندگان متضرر شوند و نه مصرف کنندگان.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، در مواقعی که تولید کم و تقاضا زیاد می شود یک فاصله قیمتی بین قیمت تمام شده مواد اولیه و قیمت مورد معامله در بازار به وجود می آید که به آن گران شدن یا گرانفروشی کالا می گوییم. در این شرایط ما با آزادسازی ذخایر و تشدید بر نظارت ها سعی در کنترل قیمت ها داریم.

وی افزود: کمیته ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و تشکل های تولیدی تشکیل شده که در آن کمیته تعیین قیمت کف تولید مورد بحث قرار می گیرد تا انگیزه لازم برای تولید مرغ و تخم مرغ در کشور از بین نرود.

صادقی در پایان بیان کرد: همچنین در این کمیته علاوه بر تعیین قیمت کف تولید قیمت نهایی عرضه مرغ آماده طبخ نیز اعلام می شود و در قیمت گذاری ها مورد استناد قرار می گیرد.