انتقاد تعدادی از سپرده گذاران تعاونی اعتباری ثامن الحجج در مورد سپرده های پرداخت نشده و باقی مانده و اطلاعیه اخیر بانک پارسیان، این پرسش را برای ناظران و رسانه های گروهی مطرح کرده است که با وجود  پرداخت 2200 میلیارد تومان از طریق ایجاد خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای بانک پارسیان، چرا هنوز تعدادی از سپرده گذاران موفق به دریافت سپرده خود نشده اند
 
به گزارش رجانیوز به نقل از خبراقتصادی، براساس اظهارات دادستان عمومی و انقلاب استان تهران، تاکنون بالغ بر 22.000 میلیارد ریال به ذینفعان تعاونى یاد شده، پرداخت و یک میلیون و سیصدوپنجاه هزار حساب تعاونى ثامن الحجج نیز با موفقیت تعیین تکلیف شده است که در حدود 90 درصد از کل حسابهاى آن تعاونى می باشد.
 
به عبارت دیگر، تعیین تکلیف کمتر از 150 هزار حساب باقی مانده نیز باید در دستور کار بانک مرکزی  باشد تا با ایجاد خط اعتباری مبالغ سپرده های بالای 35 میلیون تومان برای بانک پارسیان، بقیه سپرده گذاران نیز به خواسته خود برسند و پرونده تعاونی ثامن الحجج از نظر پرداخت سپرده ها تکمیل شود و با این اقدامات، از ورود 800 هزار پرونده به دستگاه قضایی جلوگیری و 150 هزار سپرده گذار باقی مانده با مبالغ بالای 35 میلیون تومان نیز به سپرده خود دست یابند. 
 
اما ظاهرا بانک مرکزی در ایجاد خط اعتباری برای بانک پارسیان با تاخیر مواجه شده و هنوز برای ایجاد خط اعتباری و تکمیل موجودی اعتبارات مورد نیاز برای بانک پارسیان در جهت پرداخت بقیه سپرده های ثامن الحجج اقدام نکرده است. 
 
برخی کارشناسان در این زمینه معتقدند که اگر خط اعتباری برای بانک پارسیان ایجاد نشود، ناچار باعث خواهد شد که بانک پارسیان از ادامه فعالیت و حضور خود در پرداخت سپرده های سپرده گذاران ثامن الحجج کناره گیری کند. اما این موضوع با دو نکته اساسی مواجه است. 
 
اول این که اگر بانک پارسیان از این اقدام اساسی در کنترل بازار پول و موسسات غیرمجاز کناره گیری کند، کدام بانک بزرگ کشور قادر خواهد بود که بقیه این کار را انجام دهد و جایگزین بانک پارسیان شود؟ زیرا بانک پارسیان با توان و امکانات و شعب خود برای ساماندهی این تعاونی اعتباری شناخته شده است و قادر به تامین نظر مسوولان اقتصادی و بانکی کشور خواهد بود.
 
دوم آن که این موضوع ضمن کاهش اعتبار بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور، حاشیه ها و پرسش ها و هزینه های مختلفی ایجاد خواهد کرد که برای اعتبار نظام پولی کشور مناسب نیست و بهتر است که ادامه این کار نیز توسط بانک پارسیان انجام شود . لذا شایسته است که بانک مرکزی هر چه سریعتر تکلیف باقی مانده سپرده های ثامن الحجج را نیز مشخص کند. 
 
بانک پارسیان در اطلاعیه مهم خود در روز شنبه هفته جاری به وضوح نکته مهمی را یادآور شده و تاکید کرده که با توجه به اینکه پرداخت مبالغ سپرده های بالاتر از 35 میلیون، نیازمند تأمین وجوه از طریق تعیین تکلیف اموال و دارائیهایی آن تعاونی، از طریق دستگاههای ذیربط و تدوین راهکارهای مناسب برای بازپرداخت وجوه سپرده گذاران می باشد، اعلام می دارد بانک پارسیان دخالتی در فرآیند تصمیم گیری در رابطه با تعیین و زمانبندی پرداخت اصل و یا سود سپرده ها، تملک و فروش دارائیها و اموال تعاونى اعتبار ثامن الحجج ندارد. در ضمن تداوم عاملیت این بانک منوط به تصمیم گیری، تدوین و ابلاغ شیوه نامه جدید از طرف مقامات ذی صلاح می باشد..
 
براین اساس روشن است که بانک پارسیان نیز در متن اطلاعیه خود اعلام کرده که تداوم عاملیت این بانک منوط به تصمیم گیری و ابلاغ شیوه نامه جدید است و تا زمانی که بانک مرکزی خط اعتباری مورد نیاز این بانک را تامین نکند، امکان پرداخت باقی مانده سپرده ها فراهم نخواهد شد.