به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) در معاملات روز سه شنبه بورس اوراق بهادار تهران، پنج درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت اصل ۴۴ قانون اساسی عرضه می شود.

در مبادلات امروز بورس تهران تعداد یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۹۷ سهم معادل ۵ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس در بازار دوم بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.

معرفی شرکت

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با سرمایه گذاری در ۱۵ شرکت فرعی و با سرمایه ۲۱۷.۸۸۷.۱۲ میلیون ریالی، بزرگترین هلدینگ فعال در صنعت پتروشیمی کشور است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به ترتیب با ۶۰ و ۴۰ درصد، مالکیت شرکت را در اختیار دارند.

این در حالی است که طبق آخرین اطلاعیه، ۵ درصد از سهام وفارس به میزان ۱۲۰۰ میلیون سهم در بورس تهران عرضه خواهد شد.

نگاهی به پرتفوی (ترکیب دارائیها)

پرتفوی فارس شامل ۱۵ شرکت فعال در زمینه پتروشیمی است که و عمده فعالیت شرکتهای تابعه در مناطق ماهشهر، عسلویه و تهران صورت می گیرد.

از این تعداد، ۷ شرکت به تولید انواع محصولات پتروشیمی پرداخته و ۸ شرکت دیگر به انجام سایر امور اقدام می کنند.

همچنین ۷ شرکت تولیدی در تولید انواع محصولات همچون پلی اتیلن، محصولات آروماتیک، انواع پلیمر و… فعالیت دارند.

فرصت ها و تهدیدها

حضور در حاشیه خلیج فارس و سهولت در صادرات، تمرکز بر زنجیره تامین و امکان افزایش کارایی شرکتها با استفاده از پتانسیلهای موجود می تواند از اصلی ترین مزیتهای این شرکت باشد.

البته باید توجه داشت که شرکتهای تحت مالکیت این هلدینگ از نظر میزان صادرات، ۵۱ درصد از کل صادرات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده اند که این میزان در سال ۹۱ معادل ۵.۲ میلیون تن با ارزش ۴.۹ میلیارد دلار بوده است.

با کاهش هر چه بیشتر تحریم ها و امکان افزایش صادرات از سه شرکت پتروشیمی پارس، بندر امام و نوری، توان سودآوری هلدینگ به طور بالقوه ای افزایش خواهد یافت.

البته با وجود فرصتها و مزیتهای متعدد در شرکت مذکور، ریسک هایی نیز این شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد که عمده ترین آنها عبارتند از:

تشدید رقابت در سطح بین الملل: با توجه به امکان افزایش ظرفیت واحدهای جدید در سطح جهان و در نتیجه کاهش صادرات از سوی شرکتهای زیر مجموعه، سودآوری شرکت در آینده تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت.

ریسک خوراک مجتمع های تولیدی: با توجه به آنکه بخش زیادی از خوراک واحدها از سوی شرکتهای موجود در هلدینگ تامین می شود، لذا در صورت کمبود خوراک شرکتهای بالادستی، مشکل در عدم تامین منابع به زنیجره های بعدی منتقل شده و بدین ترتیب با کاهش تولید در سایر مجتمع ها، سودآوری کل مجموعه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، با توجه به آنکه عمده خوراک صنایع پتروشیمی حاصل از استخراج نفت خام است، لذا نوسان قیمت نفت خام، محصولات نفتی و گاز طبیعی می تواند بر سودآوری این شرکت تاثیر بگذارد.

نوسان نرخ ارز: نظر به اینکه بیش از ۵۰ درصد فروش هلدینگ به صورت صادراتی بوده و عمده خوراک شرکت ریالی است، لذا نوسان نرخ ارز می تواند سودآوری شرکت را به میزان قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی سودآوری شرکت

شرکت در آخرین گزارش خود، پیش بینی درآمد تلفیقی هر سهم برای سال منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۹۲ را به مبلغ ۱۷۸۲ ریال اعلان کرده که در شش ماه اول سال توانسته با تحقق ۵۶۲ ریال به ازای هر سهم معادل ۳۲ درصد پوشش دهی داشته باشد.

کل سود شرکت مربوط به سود حاصل از سرمایه گذاری ها است که این رقم در سال ۹۲ با رشد ۹۱ درصدی نسبت به سال قبل، ۱۵۳۸ میلیارد تومان برآورد شده است.