علی اصلانی عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه اوضاع اشتغال و کارگاه‌های تولیدی کشور در 38 سال پس از انقلاب به دلیل تحریم‌ها به درستی مدیریت نشد، اظهار داشت: کارگاه‌های صنعتی و تولیدی همواره با مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر مشکلات بنگاه‌های تولیدی تشدید شده است، گفت: علاوه بر مشکلات داخلی، مناسبات بین‌المللی از جمله برجام و به نوعی چه کنم چه کنم‌ها، بخش تولید را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

این نماینده کارگری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل رکود فعلی در اقتصاد، نبود قدرت خرید در جامعه و عدم گردش پول در بنگاه‌های تولیدی است. به عبارت دیگر، خانواده 45 میلیون نفری کارگری در کشور به دلیل پایین بودن دستمزد کارگران، در سطح پایینی از قدرت خرید خود زندگی می‌گذرانند.

وی افزود: همواره مزد با تورم واقعی، شکاف بسیار بالایی داشته و طبق بررسی‌های انجام شده، خط فقر در استان‌های مختلف و تهران از 2 میلیون و 200 هزار تومان آغاز و تا 2 میلیون و 800 هزار تومان رسید، اما حداقل دستمزد را 812 هزار تومان تعیین کردند.

اصلانی تأکید کرد: جدیداً سخنگوی دولت از ارائه تسهیلات به کارگاه‌های خرد و متوسط خبر داده، اما در عمل به طور ملموس چیزی نمی‌بینیم و امیدواریم در صورت پرداخت آن، نظارت جدی صورت پذیرد.

عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه کاهش نرخ تورم و اقدامات دولت در اقتصاد به طور ملموس در سفره کارگران مشاهده نمی‌شود، گفت: سبد مصرفی کارگران، سفرهای خارجی یا ماشین‌های لوکس نیست که تورم با آنها محاسبه شود، بلکه نیازهای ضروری روزمره از جمله شیر، ماست، پوشاک، تخم‌مرغ، نان و برنج باید مورد مقایسه قرار گیرد.

وی با اعلام این خبر که بسیاری از کارگاه‌های استان البرز ورشکسته شده‌اند، گفت: در این استان 170 تا 180 قطعه‌ساز فعال وجود دارد که با فروش قطعات خود به دو خودروساز بزرگ هنوز پولی دریافت نکرده‌اند در حالی که هزینه‌های ثابت به مشکلات تولیدکنندگان اضافه کرده است.

این نماینده کارگری افزود: مقام معظم رهبری در مشهد مقدس نیز فرمودند که طبق گزارش‌های رسیده بیش از 60 درصد از صنایع کشور، مشکلات جدی دارند و باید این هشدارها جدی گرفته شود.