کامبیز ناظریان معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران، با اشاره به پیش‌بینی افزایش دما در تابستان جاری و همچنین هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان اظهار داشت: عملکرد موفق همکاران طی سال‌های گذشته در تامین برق پایدار مشترکین به‌ویژه در فصل تابستان سطح توقع مشترکین را افزایش داده است، از این رو حفظ پایداری شبکه برق‌رسانی بیش از بیش ضروری است.

*راه‌اندازی نرم افزار مدیریت آنلاین شبکه

وی با اشاره به برنامه‌های این معاونت در خصوص گذر از تابستان 95 اظهار داشت: راه‌اندازی نرم‌افزار مدیریت آنلاین شبکه با هدف کنترل لحظه ای وضعیت شبکه برق رسانی تهران یکی ازفعالیت های مهم صورت گرفته است.

ناظریان  با اشاره به آمادگی بیش از 2 هزار نیروی عملیاتی توزیع برق تهران بزرگ درپیک بار تابستان افزود: بهره‌برداری از 170 دستگاه سکسیونر جدید به منظور بهبود قابلیت مانور شبکه، بهره‌برداری از نرم افزار جدید مبتنی بر وب و GIS درمدیریت اتفاقات، تعدیل بار نقاط پربار و نامتعادل شبکه شامل 1000 فیدر،92 ترانسفورماتور پربار و 750 فیدر با بار متعادل و همچنین بارگیری و بازدید تمامی پست‌ها شامل 18 هزار دستگاه تراسفورماتور و اجرای مانورهای آمادگی مقابله با بحران از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های پیک سایی در توزیع برق تهران تصریح کرد: درحال حاضر طرحی با بیش از 220 مگاوات کاهش پیک درسطح شهر تهران در حال اجرامی باشد و جایگزینی حدود 70 کیلومتر از شبکه کابلی فرسوده در هردو بخش فشار متوسط و فشار ضعیف و همچنین تحویل و نصب 6200 دستگاه خازن 12.5 کیلووار هوایی به ظرفیت تقریبی 80 مگاوار از برنامه‌های اجراشده در زمینه کاهش پیک است.

به گفته وی راه‌اندازی نرم‌افزار جامع بهره‌برداری، ارتقای پاسخگویی سیستماتیک به تماس‌های مشترکین از طریق افزایش خط RIR و ارتقای سیستم خودکار پاسخگویی 240 کاناله، افزایش توان پاسخگویی "سامانه فوریت‌های برق" (121) و همچنین کنترل مستمر فیدرهای فشارضعیف پربار، شناسایی فیدرهای پرعارضه تکراری به منظور تعدیل و تقلیل بار و بهینه‌سازی شبکه‌های فرسوده از جمله برنامه‌های گذر از تابستان از سوی امور هماهنگی فوریت‌های برق معاونت بهره‌برداری است.

*صرفه‌جویی 400 مگاواتی مصرف انرژی با همکاری مشترکین

ناظریان با اشاره به این که تمام تلاش توزیع برق تهران براین است که پیک مصرف تابستان را بدون خاموشی وحادثه پشت سر بگذرانیم؛ تصریح کرد: اگر هر مشترک با تغییر نگرش خود درخصوص استفاده از تجهیزات پرمصرف برقی و نحوه بهره‌برداری و زمان استفاده از آن‌ها تنها 100 وات صرفه‌جویی داشته باشد در زمان پیک بار حدود 400 مگاوات در مصرف انرژی صرفه جویی خواهدشد.

وی تصریح کرد: در کنار تمام تمهیدات و فعالیت‌های صورت گرفته به منظور تأمین برق پایدار شهر تهران، جدی گرفتن مساله مدیریت مصرف برق از سوی مشترکین تنها راه مقابله با بحران خاموشی در فصل تابستان است.