به گزارش پارس، محمود الله یاری  در گفت وگو با فارس، در خصوص سخنان رهبر معظم انقلاب  در آغاز سال جاری با شعار حماسه اقتصادی، اظهار داشت:   با توجه به تحریم های اعمال شده  از سوی کشورهای غربی و قرار گرفتن  کشور در یک موقعیت خاص، مقام  معظم رهبری برای  جلب توجه بیشتر مردم و مسئولان به این موضوع این  مطلب را بیان  فرمودند.

وی افزود: وابستگی ۶۵ درصدی اقتصاد به نفت و اعمال تحریم های بین المللی باعث ایجاد کاستی هایی در بخش های مختلف اقتصاد  که شامل واردات  و تولیدات داخلی می شود،   ایجاد کرده است.

* دستیابی به حماسه اقتصادی با رویکرد صادرات محور

این کارشناس اقتصادی  عملی شدن حماسه اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری را  نیازمند توجه تمام ارکان تصمیم گیر در عرصه اقتصادی به این موضوع دانست و  گفت: ارائه راهکارهای عملی و اجرایی  برای کاستن وابستگی به درآمدهای نفتی می تواند نقطه عطفی باشد در اینکه رویکرد اقتصادی ما رویکرد اقتصادی صادرات محور و مبتنی بر ارزش های افزوده شود.

وی  با بیان اینکه  پایه درآمدی دولت باید بر مبنای مالیات باشد، اضافه کرد: مالیات مستلزم این است که ارزش افزوده ای در اقتصاد شکل  گرفته و بخش های آن تقویت شود  تا دولت درآمدهای مورد نیاز خود را از محل این ارزش افزوده در قالب مالیات دریافت کند.

*  رویکرد جدید در عرصه اقتصادی با تغییر در رویه استفاده از درآمدهای نفتی  

الله یاری با بیان اینکه درآمدهای حاصل از نفت را باید در بخش تولید  و برای نسل های آینده  سرمایه گذاری کرد، بیان داشت:   باید یک رویکرد جدیدی در عرصه اقتصاد  بوجود آورد  تا رویه نادرستی  که  تاکنون  با درآمدهای نفتی باعث شکست تولیدات داخلی و کاهش فعالیت های خلاقانه در بخش های مختلف اقتصاد می شد به طور کلی تغییر پیدا کند.

وی  عنوان کرد: باید با تلاش و کوشش و با استفاده از تکنولوژی های برتر بخش تولید را  راه اندازی کرد و  با استفاده از ابزارهای مالی  مبتنی بر پس انداز منابع مورد نیاز آن  را تأمین کرد تا اقتصادی مبتنی بر تولید و فعالیت بخش های حقیقی اقتصاد شکل پیدا کند.  

* عبور از تحریم ها با تمرکز بیشتر بر منابع مالی و تکنولوژی

این کارشناس اقتصادی در خصوص فشارهای تحریم از سوی کشورهای غربی، اظهار داشت: با توجه به اینکه مالیات تنها بخش درآمدزای قابل وصول دولت و تولید از جمله بخش هایی است  که ارزش افزوده ایجاد می کند با تمرکز بیشتر بر  اینگونه منابع مالی و تکنولوژی   می توان از تحریم ها  عبور کرد.

*خنثی کردن آثار مخرب تحریم با رفتارهای  منطقی و تقاضای کنترل شده

الله یاری در  پاسخ به  سؤال دیگری در خصوص  وظیفه مردم و مسئولان در برابر  فشارهای تحریم، گفت: در حقیقت نقش همه تعیین کننده است  اما می توان با رفتارهای مصرفی و منطقی آثار مخرب تحریم را خنثی یا کاهش داد به عنوان مثال با تقاضای کنترل شده  می توان بر  تقاضای کل تأثیر گذاشت به دلیل اینکه اگر تقاضای کل از ثبات برخوردار شود در سطح عمومی قیمت ها و در نتیجه در تورم  اثرگذار است.

*رفع مشکلات اقتصادی با  تجهیز فعالیت ها و پتانسیل های اقتصاد 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با تجهیز  تمامی فعالیت ها و پتانسیل های موجود در  اقتصاد  باید در راستای رفع مشکلات موجود استفاده کرد، افزود: این مشکلات که بیشتر در بخش تولید، توزیع و مصرف است اگر به یکپارچگی برسد از حالت تدافعی و خنثی کردن یکدیگر خارج شده و می توان در راستای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت آن  گام برداشت.

وی تأکید کرد:   در این بین نقش مسئولان به مراتب مهم تر از آحاد مردم است به دلیل اینکه آن ها سیاستگذار  هستند و چشم انداز آتی را برای مردم تعیین می کنند.