محمدحسین فاتحی کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که به اسناد برنامه توسعه مراجعه می کنیم، در می یابیم که مهمترین عامل در توسعه اقتصادی یک کشور، نیروی انسانی و درآمد ملی است.

وی ادامه داد:البته تولید ثروت از هر راهی که بدست آید منطقی نیست و در این خصوص باید بازنگری مناسبی در شرح وظایف سازمان ها و نهادهای مرتبط با اقتصاد صورت گیرد چرا که اگر این بخش ساماندهی شود می توان تاحدی جلوی ایجاد ثروت های نامشروع را گرفت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان ها از نظر نظارت در اجرای کارها عملکرد ضعیفی دارند اظهار کرد: بایستی سیستم های نظارتی با تدوین برنامه های اصولی بصورت واقعی اصلاح شوند.

به گفته وی، کشور ما به غیر از نفت و گاز ثروت انباشته شده ای ندارد و این امر برای اقتصاد کشور مضر است و باید در راستای افزایش ذخایر و درآمدهای ملی چاره ای اندیشید.

***سرمایه گذاری در حوزه صنعت امری مهم در توسعه اقتصادی
ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مهم ترین عامل توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری در حوزه صنعتی و تولید ملی است.
وی گفت: بخش تولیدی به خاطر کمبود نقدینگی حاضر به سرمایه گذاری نیست و در این راستا تنها لازم است که وزارت صنعت و معدن با اتخاذ سیاست گذاری و تصمیم گیری های لازم، سرمایه گذاری دراین بخش را بر عهده بگیرد.
شاه ویسی ادامه داد: امروزه  اکثر سیاست های اقتصادی به طرف خدمات دلالی متمایل شده و همین امر زمینه را برای فاصله گرفتن از سیاست های تولید پایه فراهم کرده است. 
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر سیاستهای اجرایی دولت به سمت و سوی سرمایه گذاری تولیدی پیش رود، شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.
وی با اشاره به تاثیر عامل نیروی انسانی در توسعه اقتصاد گفت: منابع انسانی مهم ترین رکن توسعه اقتصادی است چرا که امروزه مولفه های توسعه و پیشرفت فناوری را در این بخش شاهد هستیم.
شاه ویسی با بیان اینکه توسعه اقتصادی چند وجهی است، گفت: درواقع کار، سرمایه و منابع انسانی را می توان به عنوان مهم ترین مولفه های اثر گذار در توسعه اقتصادی نام برد. 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قدرت خلق سرمایه گذاری امری مهم در توسعه اقتصادی به شمار می رود،  چرا که این امر موجب می شود تا سرمایه را در مسیری که می خواهیم به حرکت دربیاوریم.
وی در ادامه یادآور شد: با وجود آنکه ایران قابلیت های متعددی در بعد منابع انسانی و طبیعی دارد اما از نظررشد اقتصادی با کشورهای توسعه یافته فاصله معنا داری دارد.