به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حمید چیت چیان در نشست پایان سال با کارکنان حوزه ستادی وزارت نیرو، با بیان اینکه در زمان کنونی مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور ۷۰ هزار مگاوات است، گفت: براساس برنامه تدوین شده، قرار است در دولت کنونی عملیات اجرایی ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی کشور آغاز شود.

وی افزود: برخی از این نیروگاه ها در همین دولت و برخی دیگر در دولت بعدی به بهره برداری می رسد اما عملیات اجرایی ایجاد ظرفیت همه ۳۰ هزار مگاوات در همین دولت آغاز می شود.


چیت چیان با قدردانی از تلاش همه کارکنان حوزه ستادی در سال جاری، به تشریح عملکرد هفت ماه گذشته وزارت نیرو پرداخت و با بیان اینکه محدودیت منابع آب و تقاضای رو به افزایش در حوزه مصرف و نامتوازن بودن اقتصاد صنعت آب و برق ازجمله مسایل مهم این صنعت است، اظهار داشت: وجود شکاف عمیق بین هزینه ها و درآمدها، تنگنای جدی را برای وزارت نیرو ایجاد کرده است.


وی تصویب سند چشم انداز صنعت آب و برق همراه با راهبردها و برنامه های عملیاتی آن و اختصاص بیشترین وقت مدیران صنعت برای اصلاح اقتصاد صنعت آب و برق را ازجمله اقدام های مهم انجام شده وزارت نیرو در چند ماه گذشته عنوان کرد و افزود: تمام تلاش انجام شد تا شکاف عمیق بین درآمد و هزینه ها کوچک تر شود و هرچند که تلاش ما برای از بین بردن این شکاف بی نتیجه ماند اما به طور نسبی در کوچک کردن شکاف نتایجی حاصل شد.
وی افزود: همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت نیرو از هدفمندی در صنعت آب کشور باقی می ماند و ۲۰ درصد افزایش قیمت خدمات آب و فاضلاب در شهرها و روستاها نیز به تصویب دولت رسیده است.


چیت چیان با بیان اینکه با همکاری نمایندگان مجلس، اجازه انعقاد ۱۰ میلیارد دلار قرارداد به روش های مختلف منابع مالی به وزارت نیرو داده شده است، گفت: در بخش برق نیز افزایش ۲۴ درصدی هزینه ها تصویب شده است و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت نیرو از هدفمندی در صنعت برق کشور باقی می ماند.
وی ادامه داد: با این اقدام ها، سهم دریافتی صنعت برق از ۲۶۴ ریال برای هر کیلووات ساعت به ۵۳۳ ریال افزایش می یابد.


وی با بیان اینکه هنوز بین قیمت تمام شده و قیمت دریافتی آب و برق فاصله بسیار زیادی وجود دارد، ابراز امیدواری کرد: در سال های آینده با شیب ملایم، به قیمت های واقعی نزدیک شویم.


وی تصریح کرد: اگر پایداری جدی در اقتصاد آب و برق صورت نگیرد، باید نگران آینده این صنعت باشیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه از دولت هشتم تا پایان فعالیت دولت دهم تنها هفت نشست شورای عالی آب تشکیل شده بود، گفت: از ابتدای این دولت تا امروز پنج نشست شورای عالی آب تشکیل شده و موضوع آب در کانون توجه مدیران ارشد نظام قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در تدوین بودجه ۹۳ تلاش زیادی انجام شد، گفت: احکام خوبی که می تواند کمک های جدی به آب و برق انجام دهد، در قانون بودجه تصویب شده است.


به گفته وی، اجازه ۱۲ هزار میلیارد تومان در صنعت برق برای قراردادهای بیع متقابل از محل بودجه ۹۲ و تزریق ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر برای بخش برق در بودجه ۹۳ نقطه قوتی است تا با سرمایه گذاری در صنعت برق، این صنعت از آسیب جدی رها شود.


وزیر نیرو سال آینده را سالی پرتحرک و پرتلاش برای وزارت نیرو دانست و گفت: در سال آینده احتمال بروز بحران آب در چند شهر بزرگ کشور مانند شیراز، همدان، خوزستان، آبادان و چند شهر وجود دارد و چون زندگی همه مردم به شدت از تامین آب شرب متاثر می شود، باید تلاش بی وقفه خود را انجام دهیم تا تابستان ۹۳ را بدون وقفه ای در تامین آب شرب پشت سر بگذاریم.


وی با بیان اینکه باید هر سال پنج هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود، گفت: به دلیل کاهش سرمایه گذاری ها در صنعت برق کشور در چند سال گذشته، تا پیش از پیک تابستان تنها دوهزار مگاوات ظرفیت وارد مدار بهره برداری می شود که باید بسیج شویم و با کاهش مصرف انرژی و مدیریت بار، سه هزار مگاوات نیاز برق تابستان آینده را کاهش دهیم.


وزیر نیرو تصریح کرد: با صنایع مختلف مذاکره شده است تا زمان تعمیر و اورهال خود را منطبق بر ایام گرم سال انجام دهند تا تابستانی بدون خاموشی را پشت سر بگذاریم.


وی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری را منطبق بر نیازهای واقعی کشور عنوان کرد و گفت: اگر می خواهیم اقتصاد کشور به شکوفایی برسد، باید این سیاست ها را سرلوحه کارها قرار دهیم.
وی افزود: در پنج سال گذشته برای تدوین سند چشم انداز صنعت آب و برق و برنامه های راهبردی، تلاش های بسیار زیادی صورت گرفته و برنامه های وزارت نیرو بیش از ۹۰ درصد با سیاست های اقتصاد مقاومتی نزدیک است.
وزیر نیرو تصریح کرد: گروه مرتبط با برنامه های وزارت نیرو باید تمام راهبردها و برنامه های وزارت نیرو را با سیاست های اقتصاد مقاومتی منطبق کند.