ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افزایش واردات غیرقانونی و قاچاق کالا به  دلایل متعددی از جمله نبود پایش و نظارت مستمر و همچنین برخی مشکلات مربوط به حوزه کشورهای همسایه  صورت می گیرد.

به گفته وی مباحث مربوط به حد پایین جرایم و هزینه های اندک قاچاق نیز توسعه این امر ناخوشایند را به دنبال دارد ، به گونه این که پایین بودن نرخ هزینه قاچاق باعث شده تا افراد ریسک آن را بپذیرند چرا که درصورت دستگیری، توان پرداخت جرایم را دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به تعرفه های گمرکی نامناسب در برخی حوزه ها ،افزود: زمانی که برخی افراد سودجو می بینند که حقوق گمرکی بسیار بالا بوده و مدت زمان گشایش ارزی طولانی است، اقدام به واردات از روش های غیر قانونی می کنند .

ندیمی با بیان اینکه مجوزهای قانونی نیز در برخی موارد فرصت قاچاق را ایجاد می کند، بیان کرد: در برخی حوزه ها افراد مجوز می گیرند اما به لحاظ کمی ، کالای بیشتری را وارد می کنند و یا با داشتن این مجوز کالاهای دیگری را وارد کشور می کنند.

وی دلیل دیگر قاچاق را نبود شناسنامه کالا تلقی کرد و گفت:این امر در تشدید قاچاق کالا و سهولت در اجرای آن موثر است ؛علاوه براین، عدم ارائه این شناسنامه سبب شده است تا خریدار اطلاعاتی درخصوص خدمات گمرکی محصول خود نداشته باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به راهکار جلوگیری از قاچاق کالا از طریق کد رهگیری بیان کرد: ازاین طریق می توان دریافت که اجناس در چه تاریخی و توسط چه کانتینرهایی وارد مرزهای کشور شده اند.

وی در ادامه اذعان داشت: با در دست داشتن این کد می توان دریافت که اجناس از طریق مبادی رسمی وارد کشور شده اند یا از طریق قاچاق .

وی در پایان گفت: عدم اجرای مناسب بسیاری از قوانین از جمله قانون حمایت از مصرف کننده و  قانون مبارزه با قاچاق کالا هرکدام سهمی در ترویج قاچاق کالا دارند.

***اصلاح نرخ ارز راهکار اصلی مبارزه با قاچاق
محمد حسین میرمحمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش بی رویه قاچاق کالا اظهار داشت: اصلاح قیمت ارز راهکار اصلی مبارزه با این پدیده به شمار می رود و اگر تغییری در نرخ ارز به وجود نیاید شاهد داستان دنباله دار توزیع کالای قاچاق در کشور هستیم. 
وی افزود: قیمت ارز همانند سنوات گذشته باید واقعی شود تا واردات غیر قانونی برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد.
میر محمدی با اشاره به تاثیر تعرفه گمرکی در واردات کالا گفت: تعرفه ابزاری در اختیار دولت است که می تواند براساس آن واردات و صادرات را مدیریت و ساماندهی کند.
عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: دولت با افزایش تعرفه می تواند از ورود کالاهای مشابه تولید داخل جلوگیری به عمل آورد،  چرا که  در غیر اینصورت به سبب آنکه قیمت کالای خارجی نسبت به کالای ایرانی پایین تر است می تواند منجر به افزایش بی رویه واردات و قاچاق کالا به کشور شود.
وی ادامه داد: افزایش تعرفه، رشد قیمت تمام شده کالاهای خارجی را به همراه دارد و در این صورت است که به سبب عدم صرفه اقتصادی برای واردکنندگان ، واردات کاهش می یابد.
میر محمدی با اشاره به اینکه با افزایش بهره وری تولید داخل ، هزینه تمام شده کاهش می یابد گفت:از طرف دیگر نرخ بالای سود بانکی و تسهیلات از جمله مواردی است که موجب شده هزینه تمام شده تولید بالا رود و از این رو لازم است که با افزایش بهره وری و کاهش نرخ سود بانکی ، قیمت تمام شده را به حداقل  ممکن برسانیم .
وی گفت: اصلاح نرخ ارز  باید در دستور کار قرار گیرد تا واردات را به حداقل ممکن برسد چرا که در غیر اینصورت بنا به نیاز کشور از هر طریقی قاچاق وارد می شود .
عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به رقم قاچاق کالا بیان کرد:  گرچه آمار صحیح از میزان قاچاق کالا وجود ندارد، اما خبر هایی حاکی از قاچاق سالانه 18 الی 20 میلیارد دلار به گوش می رسد  که در این میان لازم است با نظارت دقیق مسئولان ذیربط بر مبادی ورود غیر رسمی، با این پدیده مبارزه شود.
میر محمدی با اشاره به تاثیر شناسنامه کالا  در کاهش قاچاق تصریح کرد: کد رهگیری و شناسنامه کالا یکی از راهکارهایی است که می تواند بحث قاچاق را مدیریت کند که متاسفانه چند سالی است که این موضوع مطرح شده اما پیگیری های لازم در این خصوص به عمل نیامده است.
وی ادامه داد: وزارت صنعت و معدن و تجارت باید این موضوع را پیگیری کند چرا که اجرای کدرهگیری کالا می تواند قاچاق کالا را به حداقل ممکن برساند.