به گزارش پارس به نقل از اقتصاد پرس، در هفته منتهی به ۲۱ فروردین ماه، ۲ میلیارد و ۲۰۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۳۹ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

  با توجه به معاملات انجام شده، ارزش خرید و فروش ها در قیاس با هفته پیش ۱۹۳۰ درصد و حجم آن ۳۵۹.۸ افزایش داشت.

بر این اساس، در هفته ای که گذشت یک میلیارد و ۹۹ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال به صورت خرد و بلوک تغییر مالکیت یافت. حجم معاملات خرد در قیاس با هفته پیش ۱۲۹ درصد و ارزش آن ۱۵۳.۵ درصد افزایش داشت.

در عین حال، خرید و فروش های این هفته بازار سهام در ۱۵۲ هزار و ۷۹۸ دفعه انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه قبل ۱۹.۷ درصد رشد را نشان می دهد. در این مدت، ۵۱ هزار و ۷۹ خریدار در پنج روز کاری بازار سهام به معامله پرداختند.

این در حالی است که از ابتدای امسال، سه میلیارد و ۹۹ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۴۳ هزار و ۲۴۷ میلیارد ریال دادوستد شده است. در این مدت، تعداد ۹۴ هزار و ۹۲۶ سرمایه گذار، در ۲۷۲ هزار و ۳۶۹ دفعه این تعداد سهام را خریداری کرده اند.

روند شاخص ها

شاخص کل از ابتدای سال تا پایان هفته منتهی به ۲۱ فروردین ماه، ۲ هزار و ۴۹۲ واحد رشد و بازدهی ۶.۶ درصدی را نصیب سرمایه گذاران کرد. این متغیر در ۲۱ فروردین ماه، بر روی عدد ۴۰ هزار و ۵۳۳ واحد ایستاد.

شاخص قیمت و سود نقدی هم عدد ۱۶۴ هزار و ۹۱۱ واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص شناور آزاد نیز به عدد ۴۷ هزار و ۴۶ واحد رسید تا نسبت به ابتدای سال ۵.۴ درصد رشد داشته باشد.

شاخص بازار اول ۳۱ هزار و ۴۴۵ واحد و شاخص بازار دوم ۷۰ هزار و ۹۷۵ واحد را در پرونده کاری خود ثبت کرد. در عین حال شاخص صنعت در آخر هفته منتهی به ۲۱ فروردین ماه، بر روی عدد ۳۵ هزار و ۱۷۲ واحد ایستاد که نسبت به ابتدای سال ۶.۹ درصد رشد کرد.

معاملات اوراق مشارکت

در هفته منتهی به ۲۱ فروردین ماه، ۷۶ هزار و ۹۴۹ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۷۷ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار معامله شد. آمارها از این حکایت دارند که از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۶ هزار و ۶۳۹ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱۶۷ هزار میلیارد ریال در بورس خریداری شده است.

روز شمار هفته ای که گذشت

شنبه هفته گذشته   تقریباً اولین و مهم  ترین  روز بازار سرمایه و رسمی ترین روز آن در سال ۹۲ بود که  آغاز شد و سر و شکل رسمی بازار را  به خود گرفت. هر چند این روز نیز بازار حال  و روز خوبی نداشت و با همه وجود به آلماتی نگاه  می کرد که  روند آتی بازار ما  در ان  شکل بگیرد. البته  نه این که نقطه  عطف باشد  خیر. مسائل هسته ای مدت هاست که از نقطه  عطف بودن در بازار سرمایه فاصله گرفته و دیگر اولویت  یک  بازار نیست و تا حدودی بازار نیز واکسینه شده است اما  برای بازار مهم  بود که نتایج ان را  بداند و تصمیم گیری کند.

منگنه خبرهای مثبت و منفی در یک شنبه

روز یک شنبه   بازار سرمایه در منگنه خبرهای مثبت و منفی گیر افتاده  بود  . البته خبر مثبت  آنچنانی جز چند  شایعه شنیده نشد، اما تفسیر منفی از خبرهای موجود  سیاسی زیاد بود  . همین  تفسیر ها بود که  بازار را به کام  سهامداران  در دومین روز هفته گذشته   تلخ  کرد  باردیگر شاخص در این روز به  دره  ۳۹ هزار سقوط کرد.

محافظه کاری در فصل انتخابات

روز دوشنبه بازار با  یک  خبرجالب از خواب بیدار شد و آن هم خبر عرضه هلدینگ خلیج فارس بود.   همان طور که پیش بینی می شد  سایه مذاکرات  خیلی زود از سر بازار دور شد البته  بهبود نسبی تقاضا  در بورس کالا  و رشد مناسب دلار و اخبار بودجه  کمی بازار را به عدم  ریزش مطمئن  تر کرد اما هنوز انگیزه ها  برای خرید ضعیف است  .

البته باید کمی هم  به  سهامداران  حق داد که در فصل انتخابات کمی محافظه  کار باشند.

بازار سرمایه  در روز دوشنبه و در بین هزاران خبر و شنیده و حرف و حدیث تلاش کرد و  در اولین  گام خود  با استحکام  تمام  قله  ۴۰  هزار را  باز پس گرفت و مثبت  شد.

پرواز شاخص و سنگ تمام بورس برای سرمایه گذاران

روز سه شنبه، بازار برای اهالی خود سنگ تمام گذاشت. البته گروه  پتروشیمی و پالایشگاهی رهبری بازار را در دست داشتند و پرواز شاخص را  رقم  زدند.

در بازار روز سه شنبه شاهد خبر بسیار عالی از سوی رییس انجمن صنفی پتروشیمی بودیم خبر عدم افزایش نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی در نیمه اول سال ۹۲ باعث شد تا سهام پتروشیمی با رشد و صفهای خرید بسیار خوبی همراه شوند و یک به یک برای تعدیل مثبت عایدی اماده شوند.

زلزله در تالار حافظ

چهارشنبه، آخرین روز از یکی از هفته های خاص بازار سرمایه  بود. هلدینگ خلیج  فارس با خبر عرضه خود فضای   بازار را  به هم  ریخت  . البته  فضای بازار تحت شرایط خاص چند روز متوالی مثبت و تعطیلی پیش رو نیز قرار داشت  .

هر چند  برخی خبرهای سیاسی را دلیل این  موضوع می دانند  اما گفته می شود تحولات اقتصادی بیشتر در این  مورد موثر بود.