به گزارش پارس بهرام بیرانوند در گفت وگو با فارس در پاسخ به اینکه  چه ظرفیت های در بخش کشاورزی برای تبدیل شدن به حماسه اقتصادی وجود دارد، گفت: بخش کشاورزی قوت و غذای مردم را تأمین می کند و کشور را می تواند از وابستگی به واردات  محصولات غذایی نجات دهد و به همین دلیل نقش مهمی در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در این میان تلاش کشاورزان در روی زمین و مدیریت مسئولان می تواند کارساز باشد و البته کمیسیون کشاورزی هم با انگیزه مضاعف از آنها حمایت خواهد کرد.

*لزوم اصلاح قیمت و افزایش خرید تضمینی

وی گفت: اصلاح قیمت و نرخهای خرید تضمینی محصول کشاورزی  مهم ترین کاری است که باید در این  بخش  انجام شود، تا کشاورزان رغبت بیشتری به تولید محصول داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: نرخ های پائین  خرید تضمینی محصول باعث شده انگیزه کشاورزان برای کشت کمتر شود  و دولت برای واردات آن ارز بیشتری بپردازد.

بیرانوند افزود: در حال حاضر تنها بخشی که قیمت محصولات بازار آن سریع تر کنترل می شود، بخش کشاورزی است، زیرا تعاونی های منسجم در این بخش شکل نگرفته تا از حق خودشان دفاع کنند و در مقابل حقوق خودشان قدرت چانه زنی داشته باشند.

وی گفت: در مورد قیمت خودرو همچنان که شاهد بودیم، یکجانبه قیمت ها را افزایش دادند و به رغم انتقادها و مصوبات هنوز قیمت ها پایین نیامده است، اما کشاورزان چنین قدرتی  در بخش کشاورزی  ندارند.

* نهاده ها باید تامین شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تأمین نهاده ها از موارد دیگری است که باید در بخش کشاورزی انجام شود، زیرا تولید وابسته به نهاده است و در صورت عدم تأمین مشکل ایجاد خواهد کرد.

*لزوم انتخاب روش مناسب کشت  و کاهش ضایعات

وی با بیان اینکه سالانه  ۱۰۰ میلیون تن  محصول کشاورزی تولید می شود، گفت: در صورتی که بخواهیم این بخش به حماسه اقتصادی تبدیل شود، باید روش مناسب کشت انجام شود و در کنار آن برنامه ریزی برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نیز صورت گیرد.

بیرانوند افزود: در حال حاضر در بخش کشاورزی ۲۵ درصد محصولات  ضایع می شود  که در صورت جلوگیری از آن بخش زیادی از غذای مردم تأمین می شود.

*افزایش بهره وری آب

وی افزایش بهره وری آب را از مهم ترین عوامل مؤثر در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه نیمه خشک قرار دارد، افزایش بهره وری آب از ۳۰ تا ۴۰ درصد در این بخش ضروری است، تا از هدررفت این ماده حیاتی جلوگیری شود.

*سرمایه گذاری بخش کشاورزی افزایش یابد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: سال گذشته مصوب شده بود ۱۰ درصد از صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی سرمایه گذاری شود، اما کمیسیون کشاورزی امسال ۱۵ درصد را مطرح کرده است که کمیسیون تلفیق آن را بررسی می کند.

وی همچنین گفت: رئیس جمهور نیز در دیدار اخیر خود با ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس موضوع افزایش اختصاص از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی تا ۲۵ درصد را مطرح کرد که مجلس باید این موضوع را بررسی کند.

بیرانوند گفت: در حالی که بسیاری از نیازهای بخش کشاورزی با دلار ۳ هزار تومان تأمین می شود، اما در قیمت گذاری هایی که توسط مسئولان انجام می شود، توجهی به آن ندارند و فکر می کنند که شاید با دلار هزار تومانی تأمین شده است و به همین دلیل در قیمت گذاری خریدهای تضمینی دقت لازم را ندارند.

*لزوم شکل گیری تعاونی ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه ۴.۵ میلیون بهره بردار کشاورزی در این بخش وجود دارد، باید تعاونی هایی شکل گیرد که بتوانند در خصوص حقوق خودشان قدرت چانه زنی داشته باشند.