هادی محمدی – معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام این خبر که مجوز دائم بهره برداری از واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر صادر شده ، اظهار داشت : «این مجوز طی چند روز اخیر از سوی مرکز ایمنی هسته ای کشور صادر شده و نیروهای متخصص ایرانی می توانند از این پس تمام مراحل بهره برداری از تنها نیروگاه تولید برق اتمی غرب آسیا را راسا انجام دهند.» محمد احمدیان این مطلب را در گفت و گوی اختصاصی با خراسان بیان کرد. پیشتر نیز مسئول آموزش اپراتورهای نیروگاه بوشهر در گفت و گو با خراسان از اتمام آموزش اولین گروه 5 نفره ایرانی اپراتور اتاق کنترل نیروگاه بوشهر خبرداده و گفته بود: «این افراد برای اولین بار هم اکنون در اتاق کنترل اصلی مشغول به کار هستند. هم اکنون همه اپراتورهای نیروگاه بوشهر ایرانی هستند و روس ها فقط به عنوان مشاور حضور دارند». به این ترتیب کنترل و هدایت تنها نیروگاه اتمی منطقه به طور کامل توسط متخصصان ایرانی انجام می شود.

بیش از 4درصد انرژی تولیدی نیروگاه های ایران در فروردین ماه گذشته در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است

به گزارش خراسان محمد احمدیان در ادامه گفت و گوی خود با بیان اینکه نیروگاه بوشهر در مهر 1392 وارد مرحله تولید تجاری برق و تحویل موقت به کارفرمای خود شده بود ، خاطر نشان کرد :  این نیروگاه در دو سال گذشته به ویژه در ماه های گرم تابستان و اوج مصرف توانسته نقش خود را در تامین بخشی از نیاز کشور به انرژی الکتریکی ایفا کند. نیروگاه اتمی بوشهر در فروردین ماه سال جاری بیش از 750هزار مگاوات ساعت انرژی تولید کرده است که بیش از 4درصد انرژی تولیدی کل نیروگاه های ایران در این ماه می باشد .   این نیروگاه با انجام تست ها و تعیین تکلیف نواقص اصلی هم اکنون آماده تحویل دائم به طرف ایرانی به عنوان کارفرما و مالک نیروگاه است . وی دریافت مجوز دائم بهره برداری را با توجه به ضوابط و استانداردهای سخت گیرانه هسته ای که توسط مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور اعمال می شود ، موفقیت بزرگی برای نیروگاه اتمی بوشهر دانست و افزود : با صدور این مجوز که در چند روز اخیر انجام شده ، تحویل دائم واحد هم صورت می گیرد .مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی خاطر نشان کرد :  این تحویل دائم برای روس ها نیز یک موفقیت قابل توجه به شمار می رود چراکه عملا مسئولیت آن ها جز در مواردی که مشخص و توافق شده است به اتمام می رسد و از این به بعد هر اتفاقی که بیفتد مسئولیتش با ایران است  .احمدیان در خصوص تسلط و مهارت نیروهای ایرانی برای بهره برداری از نیروگاه بوشهر اظهار داشت : زمانی که تحویل موقت نیروگاه اتفاق افتاد قراردادی با روس ها برای پشتیبانی از بهره برداری نیروگاه برای سه سال داشتیم، در سال اول حدود 270 کارشناس روس در نیروگاه بودند که در سال دوم به 150نفر تقلیل یافتند و در سال سوم که الان در آن هستیم حدود 60 نفر کارشناس روس هستند و در مهر 95 که این 3 سال تمام می شود این نفرات هم عمدتا نیروگاه را ترک خواهند کرد .

تعدادی نماینده از کارخانه های سازنده تجهیزات اصلی مثل ژنراتور و توربین و راکتور هم باید حضور داشته باشند .

 خوشبختانه نیروهای خوبی جذب شدند و آموزش های لازم را دیدند و به تدریج جایگزین کارشناسان روسی شدند .وی تصریح کرد : علاوه بر بهره برداری موضوع پشتیبانی فنی نیروگاه هم مطرح است .  برای انجام این کار شرکت توسعه ایمنی نیروگاه های اتمی (توانا) تاسیس شده و با جذب بهترین فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مرتبط مانند مکانیک ،  برق و ... در حال آموزش این نیروهاست تا در آینده در این حوزه هم بدون وابستگی به روس ها حرکت کنیم .