اکبر شوکت روز گذشته در نشستی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، اظهار کرد: بیش از 100 هزار بیمه شده که فاقد شرایط بوده و به دلایلی از جمله پایین بودن حق بیمه ماهانه از صنوف دیگر به صنف کارگران ساختمانی وارد شده بودند، قطع بیمه شدند.

وی با اشاره به اهداف تشکلات کارگری، افزود: این تشکلات همسو و در راستای رفاه جامعه کارگران کشور فعالیت می‌کنند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماده 18 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، عنوان کرد: براساس این ماده، ارتقاء کیفیت خدمات، شفاف‌سازی و شکل‌گیری بازار کار در زیربخش‌های مختلف بخش ساختمان و ایجاد سهولت و امنیت برای متقاضیان نیروی کار در این بخش باید فراهم شود.

وی تصریح کرد: این تشکل‌ها مسئولیت تعیین هویت، طبقه‌بندی مهارتی، کاریابی، معرفی کارجویان به کارفرمایان، معرفی کارگران و استادکاران به مراکز فنی و حرفه‌ای و پیگیری امور بیمه درمان و بازنشستگی و امور رفاهی شاغلان در بخش ساختمان را برعهده دارند.

شوکت از چاپ پرتیراژ کتاب قانون کار توسط کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور خبر داد و افزود: با توزیع گسترده این کتاب در بین کارگران از جمله کارگران ساختمانی، این قشر بیشتر در جریان حقوق و خواسته‌های قانونی خود قرار می‌گیرند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران و استادکاران بخش ساختمان سنندج نیز در این نشست، خواستار تعیین و تامین مکانی برای تجمیع کارگران ساختمانی سطح شهر سنندج شد و گفت: در صورت انجام این امر، یکی از خواسته‌های دیرین و قانونی کارگران ساختمانی این شهر محقق می‌شود.

ناجی، با اشاره به عملکرد انجمن در طول 2 سال فعالیت، خاطرنشان کرد: انجمن در حال حاضر بیش از 8 هزار عضو و 7 هزار بیمه شده دارد که به صورت شبانه روزی مشکلات آنان را پیگیری و رفع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا کمیته تخصصی برای هر شغل در داخل انجمن تشکیل شده و از طریق شورایی به نام "شورای سازش" مشکلات احتمالی بررسی می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران و استادکاران بخش ساختمان سنندج در پایان خواستار افزایش دستمزد سالانه استادکاران شد و یادآور شد: برای حمایت از این قشر بایستی تمهیدی اندیشیده شود تا معرفی صنعت کاران به کارفرمایان در سنندج، تنها از طریق انجمن صورت گیرد.