کالاهای گمرکی هر ساله عضو اولین کالاهای وارداتی کشور بوده است و حجم زیادی از واردات کشورمان را به خود اختصاص می دهند اما به دلیل اقداماتی که برای تولید گندم و شکر  و کنترل واردات برنج و روغن در دستور کار قرار دارد، بر اساس آمار تکمیلی گمرک که امروز منتشر شد کاهش مشخصی داشته است.

واردت گندم یک سوم کاهش یافت

گمرک با تصدیق این موضوع طی گزارشی در خصوص واردات کالاهای اساسی می نویسد: «کالاهای اساسی طی سال‌های گذشته رتبه‌های نخست اقلام عمده وارداتی به کشورمان بوده‌اند که این جایگاه در سال 1394 حفظ شد، اما با یک شیب نزولی که حاکی از مدیریت واردات موفق این کالاها بود.»

بنا بر این گزارش واردات گندم در سال گذشته  862 میلیون دلار بوده است که این رقم در مقایسه با رقم شگفت آور سال 93 به میزان 2 میلیارد و 420 میلیون دلار به یک سوم کاهش یافته است. 

با در نظر گرفتن این کاهش واردات سال گذشته، یک میلیارد و 558 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی ایجاد شده است و بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی در سال جاری نیز نیازی به واردات گندم وجود ندارد هر چند که با فشار صنایع ورود موقت گندم برای فرآوری و صادرات مجدد آغاز شد.

بنا بر این گزارش اما هنوز واردات ذرت دامی در کشور بالا است به طوری که  یک میلیارد و 405 میلیون دلار این کالای اساسی برای تامین خواک دام و طیور به کشور وارد شده هر چند که این رقم در مقایسه با رقم  یک میلیارد و 799 میلیون دلار سال 93 کاهش داشته است.

بنا بر این گزارش بعد از اینکه در مقطعی به دلیل شرایط خاص کشور واردات این محصول به عنوان یک کالای استراتژیک و برای اطمینان بخشی ذخایرداخلی افزایش یافته بود، در سال گذشته واردات برنج شیب نزولی یافت.

بر اساس گزارش تکمیلی جدید گمرک:« 680 میلیون دلار برنج در سال 1394 وارد کشورمان شد در حالی که واردات برنج کشورمان در سال 1393 به میزان یک میلیارد و 431 میلیون دلار بود.»

بنابر این گزارش واردات کنجاله سویا دیگر نهاده دامی است که واردات این محصول بر خلاف انتظار به‌طور چشمگیری کاهش داشته است، و واردات این محصول به  672 میلیون دلار کاهش یافت در حالی که واردات کنجاله سویای کشورمان در سال 1393  یک میلیارد و 263 میلیون دلار بود.

واردات غلات نصف شد

درمجموع واردات غلات ایران در سال 1394 به 3 میلیارد و 447 میلیون دلار رسید در حالی که این رقم نیز در سال 1393 به میزان 6 میلیارد و 217 میلیون دلار بود. همچنین ارقام واردات روغن‌های نباتی نیز در سال قبل کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

واردات روغن نباتی ایران در سال 1394 به یک میلیارد و 6 میلیون دلار رسید که این رقم در سال  93 یک میلیارد و 477 میلیون دلار بود.

بر اساس اقداماتی که برای افزایش تولید چغندر در بخش کشاورزی وجود داشت همچنین بالا رفتن قیمت خرید تضمینی، تولید شکر از منابع داخلی افزایش یافت.

بر اساس آمار گمرک در بخش واردات قند و شکر و انواع شیرینی‌جات ارزش واردات از 410 میلیون و 184 میلیون دلار در سال 1393 به 202 میلیون و 436 دلار کاهش یافت.