به گزارش پارس به نقل از مهر، علی زیار امروز در نشستی خبری با اشاره به افزایش وسعت شبکه انتقال نفت و فرآورده های نفتی ایران به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از انتقال ۱۱۴ میلیارد لیتر نفت خام و انواع فرآورده های نفتی در سال ۹۱ خبر داد و گفت: سال گذشته در مجموع ۶۷ میلیارد لیتر نفت خام و حدود ۴۷ میلیارد لیتر فراورده نفتی از مبادی تولید به مصرف جابه جا شده است.


مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اعلام اینکه سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود ۳۱۲ میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی در سطح شبکه سراسری منتقل شده است، تصریح کرد: هم اکنون علاوه بر خطوط لوله، ۱۸۶ مرکز انتقال و تاسیسات فشارشکن، ۲۲۰ ایستگاه مخابراتی به طور همزمان در مدار بهره برداری قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت پالایش نفت ایران به ۱.۸ تا یک میلیون و ۸۵۰ میلیون بشکه افزایش یافته است، اظهار داشت: با بهره برداری از طرح های جدید بنزین سازی، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاهها هم در سال جدید به تدریج به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده می شود.

وی در ادامه از انجام عملیات پیگرانی هوشمند در ۶۸۰۰ کیلومتر از خطوط انتقال نفت و فرآورده نفتی کشور در سالجاری خبر داد و افزود: با انجام تعمیرات اساسی، دوره، بازرسی، پیگ ساده و هوشمند و تغییر پوش و کلاس خط لوله پایداری شبکه انتقال نفت کشور افزوده می شود.

زیار از افتتاح و راه اندازی ۵ خط لوله اصلی و مخازن جدید ذخیره سازی فرآورده نفتی در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: در سالجاری هم پیش بینی می شود ۶ خط لوله جدید انتقال نفت و فرآورده نفتی به طور رسمی به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پاسخ به مهر متوسط عمر شبکه انتقال نفت کشور را بیش از ۳۰ سال عنوان کرد و اظهار داشت: در سالجاری با بهره برداری از خطوط لوله جدید در سالجاری عمر شبکه ملی نفت ایران به کمتر از ۳۰ سال کاهش می یابد.

وی سابقه راه اندازی خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده نفتی در کشور را ۱۰۳ سال اعلام کرد و گفت: در ۲ سال گذشته هیچ گونه حادثه ای در سطح شبکه ملی انتقال نفت کشور گزارش نشده است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به صرفه جویی ۱۷ میلیون دلایر سال گذشته از محل ساخت ۱۱ هزار قطعه در داخل کشور میزان این صرفه جویی در سال جاری را با ساخت ۲۷ هزار قطعه ۴۲ میلیون دلار عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: سال گذشته ۲۸ میلیون دلار و امسال پیش بینی ۵۳ میلیون دلار صرفه جویی از محل تعمیرات بومی تاسیسات و توربین ها حاصل خواهد شد.