مرضیه شاهدایی با اشاره به اینکه رگولاتوری از مفاهیمی است که هنوز از آن تعریف کلی و نهایی داده نشده است، تصریح کرد: با این حال در وزارت نفت در جلساتی ایجاد این هماهنگی برای تعریف رگولاتوری آغاز شده است.

وی ادامه داد:‌ بر اساس برداشت من و آنچه که وزیر نفت در گفته‌های خود به آن اشاره کرده است، در واقع مفهوم رگولاتوری نظارت بر تولید است تا تولیدات پتروشیمی در جهت نیاز بازار داخل و خارج از کشور حرکت کند.

او یکی دیگر از اهداف رگولاتوری را جلوگیری از انحصار دانست و خاطرنشان کرد: رگولاتوری اجازه نمی‌دهد انحصار تولید مواد در دست گروه یا بخش خاصی بیافتد یا اینکه از لحاظ تامین خوراک انحصار به وجود آید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: تفاوت پتروشیمی با دیگر بخش‌های نفت و گاز این است که در صنعت پتروشیمی تمامی مجتمع‌های فعال به یکدیگر وابسته‌اند ومحصول یک مجتمع خوراک دیگری است.

شاهدایی تصریح کرد: با این شرایط نباید مجتمع‌ها فرد نگری کرده و خوراکی را که تولید می‌کنند صرف صادرات کنند و صنایع پایین‌تر از خوراک بی‌بهره بمانند.

وی نظارت بر اجاری طرح‌های کلان پتروشیمی را از دیگر کارکردهای رگولاتوری دانست و گفت: با این ابزار می‌توان برنامه‌ریزی‌های کلان را برای این صنعت کنترل کرد تا از اجرای طرح‌هایی که ایجاد ارزش افزوده نداشته یا فعالیتشان از نظر اقتصادی توجیه ندارد ممانعت کنیم.