به گزارش پارس، عضوهیات علمی دانشگاه تهران   در تبیین نام گذاری امسال به نام حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی گفت: حماسه اقتصادی به نوع جهان بینی ما بستگی دارد؛ توجه به این نکته یک اصل است.

دکتر ابراهیم رزاقی در گفتگو با اقتصاد پرس،   با اشاره به این مطلب که حماسه به معنای یک حرکت انقلابی، بی نظیر و خارق العاده است خطر نشان کرد: کشور ما در خلق حماسه تجربه سال های جنگ تحمیلی   رادارد.

وی افزود: در دوران جنگ تحمیلی ملت ایران در مقابل تمامی کفر ایستادگی کرد و یک حماسه و حرکت بی نظیر را در تاریخ خلق کرد. وی تاکید کرد: همین حماسه را می­ توان در بخش اقتصادی و اعتلای اقتصاد کشور میسر کرد. رزاقی حضور آگاهانه مردم در عرصه اقتصادی را شرط لازم خلق حماسه اقتصادی دانست و گفت: هر چقدر حضور آگاهانه مردم در صحنه اقتصادی بیشتر باشد، تحقق حماسه اقتصادی نیز محمتل تر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: آگاه سازی به معنای این است که آحاد جامعه را بایستی نسبت به شرایط موجود اقتصادی کشور، نقاط قوت و ضعف و وظیفه هر فرد در جامعه آگاه کرد. بایستی مردم را نسبت به مشکلات بخش تولید، منفعت مصرف و حمایت کالای داخلی، تشدید تحریم­ ها، لزوم حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، تغییر الگوی مصرف و… آگاه کرد.

استاد دانشگاه تهران پتانسیل موجود در رابطه روحانیت با مردم را اولین راه برای اگاه سازی مردم برشمرد و گفت: روحانیت می تواند با استفاده از این پتانسیل نقش مهم و به سزایی را در اصلاح فرهنگ اقتصادی و آگاهی بخشی به مردم ایفا کند.

رزاقی دانشگاه ها، مدارس، رسانه ها، هنرمندان همسو با گفتمان انقلاب را مجاری مهمی دانست که می توانند به آگاهی بخشی و تحقق حماسه اقتصادی کمک کنند.

  رزاقی با اشاره به اینکه حضور آگاهانه مردم را در چارچوب حماسه اقتصادی قاعدتا همراه با فداکاری است، تصریح کرد: فداکاری آحاد مردم لازم و ملزوم امر مهم" مبارزه با فساد اقتصادی" است که بر عهده نهادهای اجرایی و قضایی می باشد.

وی در ادامه گفت: زمانی مردم حاضر به فداکاری در عرصه اقتصادی خواهند شد که ببینند دولت و دستگاه های قضایی در کنار مردم با رانت جویی، فساد اقتصادی، بی عدالتی اقتصادی مبارزه می کنند.

رزاقی همچنین مسئله پاسخگو بودن دولت را اصل اساسی در راه مبارزه با فساد اقتصادی دانست و گفت: مردم بایستی نحوه عملکرد دولت را مورد پرسش قرار دهند.