اسحاق جهانگیری در نشست با فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان کرمانشاه که عصر امروز در استانداری برگزار شد اظهار داشت: سیاست‌های دولت بر مبنای افزایش رفاه مردم است و بیکاری به‌عنوان مسئله نخست ملت چالش جدی محسوب می‌شود که تمامی خانواده‌های ایرانی درگیر آن هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران باید همچون مذاکره قدرت اقتصادی خود را به رخ رقیبان بکشد، عنوان کرد: سیاست‌های اقتصادی تنها برای دوران تحریم و بعد از آن نبود و در دوران تحریم با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و تلاش مسئولان ایران با اثبات توانایی خود توانست از تحریم‌ها عبور کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در سال 93 دشمنان را به پای میز مذاکره کشاند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال 94 با مشکل جدی کاهش بهای نفت همزمان با تحریم نفت روبرو شد و در همان سال صادرات نفت خام برای نخستین بار مثبت شد.

وی با بیان اینکه در سال 95 به‌دلیل افزایش مطالبات مردم شرایط جدیدی ایجاد شده است، عنوان کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش تعاملات فرصت‌های طلایی در اختیار مسئولان قرار گرفته است و انتظار می‌رود اقدامات موثری انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور راه‌اندازی واحدهای تولیدی را یکی از اقدامات ضروری در راستای توسعه کشور عنوان کرد و افزود: برای توسعه کشور باید به جای ایجاد فضای منفی کشور را به سمت الگوسازی سوق داد و هر کس در این راستا اخلال ایجاد کند به‌عنوان مخل اقتصادی به مردم معرفی می‌شود.

جهانگیری صادرات را در اولویت برنامه‌های امسال عنوان کرد و گفت: باید هدفگذاری کمی در این راستا تعیین شود و رشد قابل قبول و تراز مثبت به‌ویژه در استان‌های مرزی مثل استان کرمانشاه مشاهده شود.

وی با بیان اینکه باید مدیریت واحد بر گمرکات کشور وجود داشته باشد، بیان کرد: پرداختن به طرحهای عمرانی از دیگر اولویت‌های امسال است که اگر در این راستا تنها به بودجه دولت اکتفا شود دستیابی به نتیجه به 20 سال زمان نیاز دارد.

جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از پیامدهای اقتصاد مقاومتی مشارکت مردم در اقتصاد است، اظهار کرد: واژه فروش طرح نیمه تمام، واژه‌ای نامناسب است و باید آن را مشارکت با بخش خصوصی نامید.

معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از کسانی که چوب لای چرخ کشور می‌گذارند، گفت: بیان ایده و فضای مثبت در شرایط کنونی بسیار بیشتر به نفع مردم و کشور است و باید از جوانان خلاق در جهت توسعه کشور استفاده کرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه استان کرمانشاه دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی است، افزود: بازار عراق و نیروی انسانی این استان فرصت طلایی را در اختیار کرمانشاه قرار می‌دهد که اگر شرایط برای جذب بخش خصوصی فراهم شود مسیر توسعه استان همواره خواهد شد.

وی با بیان اینکه با ظرفیت‌های منحصر به فرد استان کرمانشاه می‌توان یک مدل توسعه ترسیم کرد، گفت: سال 94 برای اقتصاد کشور سال سختی بود و طرح راه‌آهن استان کرمانشاه نیز به دلیل کمبود اعتبارات به تعویق افتاد که امید داریم با افزایش رشد اقتصادی برای امسال توقف و کندی اجرای این طرح پایان یابد.

وی با اشاره به اینکه دستیابی رشد اقتصادی در امسال به بالای 5درصد به معنای رشد مناسب است، افزود: طرح منطقه آزاد چند استان به مجلس در سال گذشته ارائه شد که سبب توسعه بسیاری از استان‌ها می‌شد اما این طرح با کم مهری مجلس مواجه شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از سیاست‌های روشن،‌ شفاف و مورد قبول همگان است، گفت: هر انسان علاقه‌مند به ایران به طور حتم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را قبول دارد و توافق نظر بین قشرها و مسئولان مختلف در این رابطه از برکات اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور سیاستمداران بر اقتصاد به‌عنوان مسئله نخست کشور اتفاق نظر دارند، افزود: این اتفاق نظر به‌دلیل ابلاغ سیاست‌های افتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری است و ایجاد شرایطی به غیر از این صورت بسیار زمان بر بود.