اختلال در پرداخت حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از سال 90 همچنان ادامه دارد. در پی این اختلال، پرداخت حقوق بازنشستگان با یک تا 3 ماه تأخیر و گاها به صورت اقساطی پرداخت می شود. با گذشت بیش از 4 سال و عبور از دولت دهم و وعده های متعدد دولت های دهم و یازدهم برای حل این مشکل، هنوز مشکل ناتوانی صندوق بازنشستگی فولاد ایران در پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان ادامه دارد.

 آخرین پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد ایران مربوط به بهمن ماه سال 94 بود که اسفند ماه پرداخت شد. همچنین 50درصد حقوق اسفند ماه سال 94 این کارگران روز گذشته 27 فررودین ماه95 پرداخت شد.

در سراسر کشور تمامی بازنشستگانی که در دوران اشتغال به کار استخدام رسمی دولت بودند به عنوان بازنشسته رسمی کشوری محسوب شده و زیر نظر سازمان بازنشستگی کشوری هستند. این سازمان نسبت به پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان و همچنین تسهیلاتی به آنها، مدیریت شده و برنامه ریزی شده عمل می کند.اما در این میان، بازنشستگان صنعت فولاد کشور که مثل دیگر بازنشستگان رسمی کشوری، در دوران اشتغال به کار استخدام رسمی دولت بودند، اسما به عنوان بازنشسته رسمی کشوری محسوب می شوند و در عمل نه تنها زیر نظر سازمان بازنشستگی کشوری نیستند، بلکه از تسهیلاتی که دیگر بازنشستگان کشوری برخوردارند نیز محروم مانده اند.

علاوه بر اختلال حقوق بازنشستگان، بیمه 32 هزار بازنشسته ذوب آهن اصفهان هم قطع شد.قطع ناگهانی بیمه بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در حالی است که مستمری بگیران و بازنشستگان این شرکت با گذشت بیش از دو سال، هنوز در دریافت مستمری و حقوق خود دچار مشکل هستند.

اما به راستی تدبیر دولت امید برای حل مشکلات بیمه ای و تأخیرهای حقوقی بازنشستگان فولاد چیست؟ امید می‌رود که امروز مجلس تصمیمات خوبی را اتخاذ کند. به گفته‌ی سید هادی حسینی قرار است در جلسه‌ی علنی یکشنبه‌ 29 فروردین مجلس سه پیشنهاد در خصوص حقوق بازنشستگان فولاد مطرح شود تا نمایندگان مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.