به گزارش پارس عزیزاله مهدیان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بانک مرکزی روز گذشته پرداخت تسهیلات ۵/۱۲ میلیون تومانی ساخت ۲۵۴ هزار مسکن روستایی را با کارمزد ۵ درصد به بانک های عامل ابلاغ کرد.

وی افزود: این تسهیلات ساخت مسکن روستایی مربوط به برنامه سال ۹۱ است که پرداخت آن از امسال آغاز می شود، بنابراین طبق قانون باید در سال جاری نیز ۱۵ درصد به سقف تسهیلات ۵/۱۲ میلیون تومان اضافه شود.

وی ادامه داد: چون پرداخت تسهیلات مسکن روستایی دیروز ابلاغ شده است بنابر این برای پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات فعلاً باید صبر کرد.

مهدیان اضافه کرد: بر اساس قانون باید سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال جاری به ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد اما با پیشنهادی که ارائه خواهیم کرد سعی خواهد شد این سقف تسهیلات به ۱۵ میلیون تومان برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس مصوبه اولیه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، سالیانه ۱۵ درصد باید به سقف تسهیلات مسکن روستایی افزوده شود تا سالیانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی نوسازی شوند.

این تسهیلات در ابتدا با وام ۵ میلیون تومانی شروع شد که سال بعد از آن به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سال بعد به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، همچنین این تسهیلات برای سالهای بعد به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سپس در سال ۸۸ به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.

از سال ۸۸ تاکنون افزایش سنواتی این تسهیلات انجام نشده بود که در آخرین جلسه شورای عالی مسکن سال ۹۰ پیشنهاد شد که سقف تسهیلات سال ۹۰ افزایش پیدا کند که مورد تایید رئیس جمهور هم قرار گرفت بنابراین ۲۰۰ هزار سهمیه سال ۹۰ و ۵۰ هزار واحد سهمیه باقیمانده سال ۸۹ تسهیلات ۱۲.۵ میلیون تومانی دریافت می کنند.