یکی از کشتی‌های شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) این هفته در بندر آنتورپ بلژیک برای نخستین بار پس از لغو تحریم‌ها پهلو گرفت.

کشتی کانتینربر «آذرگون» در پایانه ورودی بندر آنتورپ در اسکله «درگانک» پهلو گرفته است.

بر اساس این گزارش، هیئتی از نمایندگان مقامات این بندر و اپراتور این پایانه برای خوش‌آمدگویی به کاپیتان و خدمه این کشتی ایرانی بر روی عرشه آمدند.

آنتورپ تا سال 2010، اصلی‌ترین مقصد بندری اروپایی برای محموله‌های ایرانی بود. اکنون که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده است، مقامات این بندر مشتاقند تا روابط اقتصادی با ایران را از سر بگیرند. 

با توجه به حجم بالا و فزاینده محموله‌های کانتینری و محصولات پتروشیمی ایران، این کشور پتانسیل بزرگی برای بندری نظیر آنتورپ فراهم می‌کند.

آنتورپ نه تنها دومین بندر کانتینری اروپاست، بلکه بزرگ‌ترین گروه یکپارچه پتروشیمی این قاره نیز به شمار می‌رود.

به نوشته از آنجایی که مقامات بندری آنتورپ به احیای روابط با ایران علاقه دارند، یک هیئت نمایندگی از سوی این بندر به سرپرستی مک وان پیل، عضو انجمن شهر آنتورپ در اکتبر 2015 به ایران سفر کرد.

برنامه سفر آنها، برگزاری نشست‌هایی با مقامات ایرانی بود. یک ماه بعد، مقامات این بندر به همراه وزیر امور خارجه بلژیک سفر 3 روزه‌ای به ایران داشتند.

همچنین در اوایل ماه جاری برابر با 7 مارس، مقامات بندری آنتورپ از سفیر جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از این بندر اروپایی دعوت کردند.

در جریان این بازدید، مک وان پیل بر پتانسیل اقتصادی عظیمی که بندر آنتورپ برای ایران فراهم می‌کند، تاکید کرد.

در این میان، ایران به نظرات کارشناسی و کاردانی موضوعات مربوط به دریانوردی و مسائل ساحلی برای توسعه بیشتر تسهیلات بندریش نیاز دارد. بندر بین‌المللی آنتورپ و APEC، موسسه آموزش دریانوردی بندری، می‌توانند نقشی در این زمینه ایفا کنند. بسیاری از متخصصان دریانوردی ایران پیش از تحریم‌ها در APEC برای پیگیری موارد استانداردی که در این موسسه ارائه می‌شود، حضور یافتند.

خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اواخر ماه ژانویه اعلام کرد که قصد دارد تا خدمات کانتینری مستقیم میان خلیج فارس و اروپا را از سربگیرد و در بلند مدت قصد دارد تا به صورت هفتگی حجم‌های زیاد را انتقال دهد اما در ابتدا هر دو هفته یکبار با واحدهای کوچک‌تر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

کشتی کانتینربر آذرگون در 19 فوریه بندرعباس را به مقصد اروپا ترک کرد و 10 روز بعد با عبور از کانال سوئز به دریای مدیترانه رسید. دیگر کشتی‌های کانتینری و فله بر ایران در نیمه آوریل به مقصد آنتورپ اعزام خواهند شد.