جعفر محمدنژاد، امروز 24 اسفندماه در مراسم آغاز اقدامات اجرایی 100 مگاوات نیروگاه های مقیاس کوچک و مبادله تفاهمنامه 60 مگاوات نیروگاه خورشیدی در کرمان اظهار کرد: یکی از لازمه های شکوفایی اقتصادی، حوزه انرژی است و ایران دومین کشور دارنده ذخایر گاز دنیاست و در نفت جزو کشورهای سرآمد هستیم اما متاسفانه عمده تولیدات گاز در کشور مصرف می شود.

وی افزود: در کنار این منابع خدادادی، پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز در کشور به ویژه در بحث خورشیدی و بادی داریم که تاکنون خیلی موفق به استفاده از این پتانسیل بالا نشده ایم.

محمدنژاد تصریح کرد: محیط زیست ما در ایران وضعیت مناسبی ندارد و در اشتغال زایی نیازمند اقدامات زیربنایی زیادی هستیم و مشکلات امروز محیط زیست به دلیل بسیاری از ندانم کاری هایی است که انجام می دهیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه امروز به واسطه توجهی که به سرمایه گذاری در حوزه انرژی به ویژه انرژی خورشیدی شده، سرمایه گذاری در این حوزه جذاب است و وزارت نیرو تعرفه بسیار جذابی برای سرمایه گذاران و حتی خانوارهایی که بتوانند به صورت انفرادی در این زمینه ورود کنند، قرار داده است.

معاون سازمان انرژی های نو ایران گفت: امروز هر کیلووات برق تولید شده از نیروگاه به صورت میانگین حدود 65 تا 70 تومان توسط خانواده ها مصرف می شود و اگر به اندازه یک یا دو کیلووات انرژی خورشیدی تولید کنند، دولت به صورت تضمینی بیش از 970 تومان آن را خرید می کند.

وی افزود: یکی از مزایای استفاده از انرژی خورشیدی، عدم ایجاد مشکل برای محیط زیست است و به صورت قابل توجهی به محیط زیست کمک می کند و از مشخصات دیگر توسعه انرژی تجدیدپذیر، می تواند عاملی برای توسعه زیرساخت ها و روستاها باشد که در این صورت مهاجرت از روستا به شهر را می توان مدیریت کرد.

محمدنژاد اظهار کرد: اشتغالزایی مسئله دیگر است که به واسطه ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر محقق می شود و با نصب این نیروگاه ها، بخش عمده ای از منابع فسیلی که می تواند به نحو بهینه تر استفاده کرد، ذخیره داشته باشیم.

معاون سازمان انرژی های نو ایران تصریح کرد: کرمان به لحاظ منابع خورشیدی جزو مناطق ویژه در دنیاست و استان های کرمان، فارس و یزد در سرمایه گذاری حوزه انرژی خورشیدی بسیار قابل توجه هستند.