به گزارش پارس به نقل از اقتصاد پرس، وزارت نیرو که با تلاش های فراوان توانست خود را به مراسم افتتاحیه بورس انرژی برساند و با تامین مالی شرکتهای توزیع کننده  در اولین روز معاملاتی این بازار در کنار دو محصول ذغال سنگ و قطران، برق هم عرضه و معامله شد این روزها بازهم به دلیل عدم تامین مالی، معاملات بورس انرژی را با خطر مواجه کرده است.

شنیده ها حاکی است منابع بورس انرژی برای ادامه معاملات برق در این بازار رو به اتمام است و بر اساس توافق نامه این بورس با وزارت نیرو، این وزارت خانه باید ماهانه اقدام به تامین مالی کند.

محمودرضا خواجه نصیر – رییس اداره نظارت بر بورس و بازارهای سازمان بورس در گفت و گو با اقتصاد پرس در خصوص احتمال توقف معاملات بورس انرژی به دلیل کمبود نقدینگی گفت: نقدینگی بورس برای معاملات هنوز کاملا تمام نشده و تا دیروز هم معاملات در این بازار انجام شده است.

به گفته وی در روز جاری نیز سفارش هایی برای خرید ثبت شده و بازار باز است.

وی درباره اتمام نقدینگی در این بازار گفت: دستور تامین نقدینگی به توانیر داده شده است تا شرکتهای توزیع به عنوان واسطه بتوانند از این بازار برق خریداری کنند.

خواجه نصیر در پاسخ به این سوال که تامین نقدینگی ماهانه توسط وزارت نیرو، بورس انرژی را از استقلال خارج کرده و دائما با خطر کمبود نقدینیگی مواجه می کند، گفت: در فاز اول این بورس برنامه این بود که توانیر برای خرید برق منابع مالی در اختیار شرکتهای توزیع کننده  قرار دهد اما این موضوع فقط مختص فاز اول بورس انرژی است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان بورس قرار است به زودی و در فاز دوم این بازار بخش خصوصی نیز بتواند اقدام به خرید  و فروش برق کند و وزیر اقتصاد نیز در آخرین جلسه ای که در این خصوص برگزار شد نسبت به راه اندازی فاز دوم این بورس نظر مساعد داشته و دستور اکید برای پیگیری آنرا داده است.