ولی‌الله سیف عصر دیروز در حاشیه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرگزاران در پاسخ به اینکه چرا بانک‌های اروپایی در برقراری ارتباطات بانکی با ایران کند عمل می‌کنند، گفت: به‌نظر من این موضوع امری طبیعی است زیرا ما شبکه گسترده کارگزاری قبل از تحریم‌ها داشتیم که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها آنها دارند دوباره باز می‌شوند طبیعی است که بانک‌های اروپایی در شروع کار خود با ایران سؤال و ابهاماتی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه‌زمانی این مسائل حل می‌شود، افزود: ما زمانبندی خاصی برای برقراری دوباره این روابط نمی‌توانیم ارائه دهیم اما آنچه مسلم است ارتباطات کارگزاری بانک‌های ایرانی به‌تدریج در حال گسترش است.

  رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تا این لحظه 244 رابطه کارگزاری برای بانک‌های ایرانی وجود دارد.

* تقاضا برای افتتاح شعبه و دفتر نمایندگی بانک‌های اروپایی در ایران

سیف تصریح کرد: بعد از اجرای برجام تقاضا از سوی بانک‌های اروپایی برای ایجاد شعبه و دفتر نمایندگی در ایران وجود دارد که این موضوع در حال بررسی است.

وی تأکید کرد: این بانک‌ها تنها بانک‌های کوچک اروپایی نبوده بلکه همه نوع بانکی امکان حضور در ایران و برقراری دوباره روابط وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بانک‌های اروپایی ابهاماتی در این خصوص دارند که باید به این ابهامات پاسخ داده شود.

* اتصال بانک‌ها به سوئیفت مثل روز روشن است

سیف یادآور شد: مسائل موجود در این ارتباط مثل روز روشن است و بانک‌های ما به سامانه پیام رسان سوئیفت مجهز هستند و در آن تردیدی وجود ندارد، اما شبکه کارگزاری قبل از تحریم هنوز ایجاد نشده و به‌تدریج در حال انجام است.

سیف گفت: برای روشن شدن این موضوع کافی است که به بانک‌ها مراجعه کنید و بپرسید که تا به حال چند سوئیفت رد وبدل کرده‌اند. مردم ما باید بدانند که بانک‌های ما سوئیفت دارند یا ندارند و تردیدهای موجود در این زمینه برطرف شود.

* رأی هیئت انتظامی برای انحراف 6 بانک از نرخ سود

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: به‌طور مثال به بانک‌های ملی، صنعت و معدن، اقتصاد نوین و سامان می‌توانید مراجعه کرده و خدمات لازم را دریافت کنید.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز برخی از بانک‌ها در حال دور زدن نرخ سود هستند، گفت: گزارشی که من در این موضوع دارم نرخ سود بالنسبه در حال رعایت شدن است، اما انحرافات کوچکی نیز در این زمینه مشاهده می‌شود که برای آنان پرونده تشکیل شده و به هیئت انتظامی ارجاع داده شده‌اند به‌طوری از 9 بانکی که برای آنها پرونده تشکیل شده است 6 مورد آن منجر به رأی شد.

* مشکلی برای تأمین اسکناس شب عید نداریم

سیف در پایان در خصوص اینکه چرا برخی عابربانک‌ها در روزهای پایانی سال دچار مشکل شده و خدمات لازم را ارائه نمی‌دهند، گفت: اولین باری است که چنین چیزی را می‌شنوم اما حتماً این موضوع بررسی می‌شود. وضعیت اسکناس نیز برای ایام پایانی سال خوب است و به نظر نمی‌رسد که مشکلی در این ارتباط وجود داشته باشد.