به گزارش پارس مهدی غضنفری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر واردات هزار دستگاه خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی. سی در فروردین ماه امسال توضیح داد: دولت سال قبل مصوبه ای داشت که براساس آن قرار شد کالاهای اولویت ۱۰ که براساس قوانین و مقررات گذشته وارد گمرکات کشور شده اند بتوانند ثبت سفارش کرده و ترخیص شوند.

وی افزود: این مصوبه تاریخ محدودی داشت و قرار شد ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ با زمان محدود آزاد شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا کالاهای اولویت ۱۰ ترخیص شده در فروردین ماه امسال دارای ثبت سفارش قبل از مهر ماه ۹۱ بوده اند یا خیر؟ عنوان کرد: کالاهایی که ثبت سفارش آن ها آزاد شده یا کالاهایی بوده اند که تاریخ ثبت سفارش آن ها مربوط به قبل از مهر ۹۱ بوده و یا کالاهایی که اصطلاحا بدون انتقال ارز وارد کشور شده اند که در این حالت واردکننده پس از واردات کالا اقدام به ثبت سفارش می کند.

به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته اخباری درباره ترخیص چند ساعته صدها دستگاه خودروی سواری با موتور ۲۵۰۰ سی. سی منتشر شده است این در حالی است که طبق تصمیم سال گذشته دولت ثبت سفارش این کالاها متوقف شد.

براساس بخشنامه جدید دولت، صدور ثبت سفارش برای تمامی کالاهای مشمول گروه ۱۰ کالایی که تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۱ وارد گمرک های اجرایی شده و برای آنان قبض انبار معتبر صادر شده باشد، با رعایت ضوابط و سایر مقررات ملحوظ و حسب مورد نسبت به اخذ گواهی قانونی ذیربط، حداکثر تا پایان فروردین ۱۳۹۲ از محل ارز متقاضی بلامانع خواهد بود.

در این بخشنامه تاکید شده است که از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، ماخذ حقوق ورودی این گونه کالاها (گروه ۱۰ کالایی) مطابق با ماخذ جداول ضمیمه کتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۱ محاسبه و از چارچوب مفاد ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده قانون امور گمرکی خارج است.

معاون گمرک نیز در این باره به ایسنا گفته است که ستاد تدابیر ویژه دولت مصوبه ای داشت مبنی بر این که کلیه کالاهای اولویت ۱۰ که وارد مناطق ویژه شده اند می توانند تا پایان فروردین سال جاری اقدام به ثبت سفارش کنند که ماخد تعرفه آن ها نیز همان ماخذ سال ۱۳۹۱ است.

سازمان توسعه تجارت در نیمه دوم سال گذشته با هدف مدیریت مصرف ارز کشور در حوزه واردات کالاهای وارداتی را به ۱۰ اولویت مختلف تقسیم بندی کرد. قرار شد اولویت های اول و دوم شامل اقلام اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی برای واردات ارز مرجع و کالاهای اولویت های سوم تا نهم نیز برای واردات ارز مبادله ای دریافت کنند. همچنین ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت ۱۰ نیز متوقف شد.