به گزارش پارس جواد اوجی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر سالانه از محل صادرات گاز طبیعی به ترکیه بیش از سه میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می شود، گفت: با امضای قراردادهای جدید صادرات گاز به عراق و ترکیه، حجم صادرات گاز از ۳۵ میلیون مترمکعب فعلی تا سال آینده به مرز ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه همزمان با افزایش حجم صادرات گاز درآمد ناشی از فروش گاز طبیعی در اقتصاد کشور هم افزایش می یابد، تصریح کرد: به زودی شاهد تغییر درآمدهای کشور از نفت خام به گاز طبیعی خواهیم بود.

معاون وزیر نفت، حجم صادرات سالانه گاز طبیعی کشور را ۱۰ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: سال گذشته با وجود سرمای شدید روند صادرات گاز به کشورهای همسایه حتی برای یک روز هم قطع نشد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از ظرفیت صادرات گاز از دو مسیر خطوط لوله و یا محموله های LNG را دارد، بیان کرد: در حال حاضر پیشرفت ساخت نخستین کارخانه تولید LNG کشور در عسلویه به مرز ۶۰ درصد رسیده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سه سال آینده اولین محموله LNG ایران به بازارهای جهانی ارسال شود، تاکید کرد: ظرفیت فاز اول کارخانه ایران LNG حدود ۱۰.۵ میلیون تن در سال است.

اوجی با تاکید بر اینکه همزمان با افزایش ظرفیت تولید و صادرات گاز سرمایه گذاری های کلانی برای ایجاد زیرساخت های صادرات و انتقال همچون ساخت خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز در دستور کار قرار دارد، اظهارداشت: خطوط لوله موجود برای صدور گاز به اروپا از ظرفیت ۴۰ میلیون متر مکعب در روز برخوردار است.

به گفته معاون وزیر نفت، با ساخت خط لوله ششم سراسری ظرفیت صادرات گاز به کشورهای غرب آسیا و اروپا با افزایشی ۲ برابری به حدود ۸۰ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.