به گزارش پارس به نقل از مهر، علی عابدزاده درباره تعیین تکلیف هواپیماهای زمین‌گیر در کشور گفت: اقدامات کارشناسی لازم از سوی سازمان هواپیمایی کشور برای شناسایی و امحای هواپیماهای زمین‌گیر انجام و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است. براساس این دستور ایرلاین‌ها موظف هستند هواپیماهایی را که قابلیت آماده‌سازی ندارند یا به هر دلیلی پرواز آنها اقتصادی نیست از ناوگان خود خارج و برای امحای آنها به هر نحوی که صلاح می‌دانند اقدام کنند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری نیز به منظور اجرا شدن هرچه سریعتر این اقدام و ایجاد فضا برای هواپیماهای جدید در فرودگاه‌های کشور از هیچ گونه کمکی به ایرلاین‌ها دریغ نخواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه خرید هواپیماهای جدید در کشور بیان کرد: در حال حاضر تمامی شرکت‌های هواپیمایی موجود در کشور مذاکرات خود را برای خرید هواپیما آغاز کرده‌اند و می‌توانند نسبت به آن اقدام کنند. بر همین اساس تا پایان سال احتمال ورود چند فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور وجود دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره زمان نهایی شدن قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از شرکت ایرباس برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هما گفت: پیش‌قرارداد خرید این هواپیماها امضا شده و برای امضای قرارداد نهایی مذاکرات لازم در حال انجام است که متعاقبا نتایج آن در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

در حال حاضر حدود ۲۵۰ فروند در ناوگان هوایی ایران وجود دارد که از این میزان ۱۵۰ فروند فعال و ۱۰۰ فروند زمین گیر هستند اما بخشی از این ۱۰۰ فروند هواپیمای زمین گیر غیرقابل تعمیر و راه اندازی مجدد هستند که بخش عمده ای از فضای فرودگاه‌های کشور به ویژه فرودگاه های بین المللی امام خمینی (ره) و مهرآباد را اشغال کردند.

یکی از موضوعاتی که همواره بعد از اجرای برجام و آغاز مذاکرات برای خرید هواپیماهای نو مطرح شد، کمبود فضای فرودگاهی با ورود هواپیماهای نو به کشور است که بخشی از این فضاها توسط هواپیماهای غیر عملیاتی اشغال شده است.

در همین راستا طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و طی ابلاغ دستورالعملی به شرکت‌های هواپیمایی، قرار است هر ایرلاین هواپیماهای زمین‌گیر خود در فرودگاه‌های کشور را شناسایی و نسبت به تعیین و تکلیف آنها اقدام کند.