به گزارش پارس به نقل از ایسنا، گرچه اغلب سود وام های مسکن نسبت به سایر سودهای متداول در شبکه بانکی پایین تر بوده و حتی در دوره‌هایی تا 10 درصد هم بین این نرخ ها فاصله وجود داشته است. اما در مجموع با توجه به دوره های بازپرداخت، مجموع سود سنگینی را به دریافت کنندگان تحمیل کرده و نارضایتی آنها را به دنبال داشته است.

نرخ سود وام مسکن عمدتا در سالهای اخیر تغییر خاصی نداشته و اغلب بین 13، 14 یا 16 درصد بوده است. با این حال متقاضیان اگر دوره بازپرداخت طولانی تر و در حد 12 سال را انتخاب کنند باید دو تا 2.5 برابر وام دریافتی به بانک مسکن برگردانند، در غیر این صورت اگر دوره بازپرداخت کوتاه تر داشته باشند میزان اقساط ماهانه بسیار سنگین تر خواهد بود.

این در حالی است که به عنوان نمونه در حال حاضر گیرنده وام های صندوق پس انداز مسکن - وام های 40، 60 و 80 میلیونی- باید با سود 14 درصد تا حدود یک میلیون و 200 هزار تومان در ماه قسط بپردازد و تا بیش از دو برابر تسیهلاتی دریافتی در مجموع بازپرداخت داشته باشد و یا اینکه در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که وام مسکن برای زوجین تا 160 میلیون تومان افزایش یافت، با سود 14 درصدی و در یک دوره 144 ماهه، گیرنده وام باید ماهانه تا دو میلیون و 300 هزار تومان اقساط و در کل 330 میلیون تومان بازپرداخت داشته باشد.

میزان اقساط و سود پرداختی در وام های دریافتی از طریق اوراق نیز که با سود 18.5 درصد در اختیار مشتریان قرار می گیرد، برای آنها سنگین و چندان راضی کننده نیست؛ موضوعی که در نهایت موجب کاهش استقبال متقاضیان تسهیلات مسکن می شود آنهم در شرایطی که سقف وام ها به ویژه در سال جاری تا حد قابل توجهی افزایش یافته ولی سایر شرایط موجب شده تا خریداران مسکن تا حدی از دریافت این تسهیلات عقب نشینی کرده آن را به صرفه ندانند.

اما در سویی دیگر با کاهش مجدد نرخ سود بانکی در سال جاری و رسیدن نرخ سود تسهیلات به 22 درصد، شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود در هفته اخیر که مجموعه ای از مصوبات مسکنی را نیز به همراه داشت نسبت به این موضوع تذکر داده است. اعضا به بانک مسکن تاکید و آن را موظف کرده اند که "نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن (حداکثر 18.5 درصدی) متناسب با کاهش نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار اقدام کند".

الزام بانک مسکن از سوی شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات این بانک که به نظر می رسد سود 18.5 درصدی تسهیلات دریافتی از طریق اوراق حق تقدم را مورد تاکید قرار داده، در شرایطی است که در همین چند ماه اخیر و به دنبال افزایش سقف این وام از 35 به 60 میلیون تومان، شورای پول و اعتبار مجوز افزایش سقف سود وام مسکن تا 20 درصد را صادر کرده بود که به دنبال آن نیز نرخ سود از حدود 16 به 18.5 درصد افزایش یافت و در تسهیلات جدید اعمال شد.

به هر حال با توجه به زمزمه های اخیر در رابطه با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و تغییر رویکرد شورا در این رابطه، باید انتظار داشت تا در آینده ای نزدیک نرخ سود وام مسکن متناسب با کاهش نرخ سود در شبکه بانکی کاهش یابد. این در حالی است که در زمانی که نرخ های سود تسهیلات در شبکه بانکی تا 30 درصد بود و حال که به 22 درصد کاهش یافته، نرخ های مربوط به وام مسکن تغییری نداشته و حتی افزایش نیز یافته است؛ هر چند که در راستای این کاهش به طور حتم کسری های احتمالی که برای بانک مسکن به همراه خواهد داشت نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.