بازار ارز و سکه همچنان از مهم ترین مساله چالش برانگیز فضای عمومی و سیاسی کشور تاثیر می گیرد و در انتظار دریافت خبر مثبت و رها شدن از برخی موارد تردید برانگیز است. البته روز گذشته خبرهای چندان شفافی از مذاکرات ایران با ۱+۵ نرسید. بازار نیز منتظر اطلاعاتی در این خصوص است. تداوم مذاکرات موجب شکل گیری فضای روانی متفاوتی شده که در این فضا برخی رفتارهای هیجانی نوسانان قیمت را رقم زد.
دیروز قیمت دلار در بازار آزاد بر تابلوها از ۳۴۵۰ تومان آغاز شد و طی ۵/۱ ساعت با ۱۰۰ تومان افزایش تا ۳۵۵۰ هم بر تابلوها بالا رفت. در کف بازار، اما بالاترین قیمت بازار ۳۵۳۰ تومان بود. این قیمت ها در ساعت ۱۴ تعدیل شدند. دلار به ۳۵۲۰ تومان رسید و قیمت کف بازار نیز تا ۳۵۰۰ تومان تعدیل شد. با این حال همچنان افزایش ۷۰ تا ۸۰ تومانی قیمت برای دلار ثبت شده و افزایش تقاضای خرید دوباره بازار خرده فروشی را فرا گرفته است.
قیمت یورو دیروز تا ۴۶۲۰ تومان بالارفت و ۱۲۰ تومان افزایش رقم زد. پوند انگلیس هم با ۸۰ تومان افزایش تا ۵۳۸۰ تومان بالا رفت. در بازار سکه قیمت هر سکه تمام بهار آزادی تا یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بر تابلوها خود نمایی کرد. این قیمت در ساعات بعد ۱۰ هزار تومان تعدیل شد. قیمت آن البته در برخی سایت های رسمی یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان هم اعلام شد.
در بازار فاصله قیمت خرید تا فروش سکه تا ۴۰ هزار تومان نیز اعلام شده بود. دیروز نیم سکه ۷۴۰ تا ۷۵۰ هزار تومان اعلام شد. قیمت خرید در این قطعه ۴۰ هزار تومان بود. ربع سکه نیز به ۴۵۰ هزار تومان رسید و همین میزان فاصله را با قیمت خرید حفظ کرد.
در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۱۳۵ هزار تومان بالارفت. بخشی از این افزایش البته به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی مربوط بود، اما عمدتا از تلاطم قیمت دلار تاثیر گرفت. دیروز خریداران دوباره به بازار آمدند و تلاش تازه ای را برای نوسان گیری از این بازار آغاز کرده اند. راهی برای کسب سود از بازار ارز که همچنان تحت فشار مسائل روانی است.
مقایسه قیمت های بازار در دو سوی یک سال
دیروز ۱۷ فروردین در حالی قیمت دلار دوباره از ۳۵۰۰ تومان گذشت که سال گذشته در همین روز قیمت آن ۱۹۰۰ تومان بود و در این دوره ۳۶۵ روزه تقریبا ۸۵ درصد به ارزش آن افزوده است.
یورو در این دوره نیز ۸۲ درصد افزایش قیمت ثبت کرد. پوند انگلیس هم از سال گذشته تا دیروز ۷۷ درصد افزایش قیمت داشته است. از سال گذشته تا دیروز قیمت درهم امارات از ۵۲۰ تومان پس از نوسان های مختلف به ۹۶۵ تومان رسید که ۸۵ درصد افزایش را برای آن رقم زده است. در این مدت قیمت سکه تقریبا دو برابر شده و ۹۶ درصد افزایش ثبت کرده است. قیمت های این جدول البته در طول سال قبل نوسان های بالاتری نیز داشته است که در صورت لحاظ کردن آن قیمت ها درصد تغییر بالاتری را نیز می توان برای آنها ذکر کرد.
نیم سکه و ربع سکه نیز در این فاصله به ترتیب ۹۶ درصد و ۱۲۵ درصد افزایش قیمت ثبت کرده اند. در این جدول البته ربع سکه پیشتاز افزایش ها است. گرم طلای ۱۸ عیار نیز در حالی ۷۹ درصد افزایش ثبت کرده که در مقابل قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری ۳ درصد کاهش نشان می دهد.
بهای جهانی طلا
روز گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی در سطح ۱۵۸۲ دلار بسته شد. این سطح نسبت به کف قیمت روزهای هفته قبل البته تقریبا ۴۰ دلار بالاتر آمده است. نسبت به قیمت روز جمعه نیز ۲۵ دلار بالاتر ایستاده است. گفته شده دلیل این امر اعلام میزان اشتغال کمتر از حد انتظار ماهانه در آمریکا بوده است. در عین حال برخی نظرسنجی ها برای آغاز هفته کاری آتی در بازارهای جهانی طلا افزایش بیشتر قیمت را نوید می دهد. در این نظر سنجی از میان ۲۹ نفر پاسخ دهنده به آن، ۱۹ نفر به افزایش و ۶ نفر به کاهش رای داده اند همچنین ۴ نفر انتظار دارند که تغییری در سطح قیمت فعلی به وجود نیاید. معامله گران آتی، دلالان شمش، بانک های سرمایه گذاری و مدیران پولی از جمله افراد حقیقی و حقوقی شرکت کننده در این نوع نظر سنجی ها بوده اند.
این افزایش در حالی رخ داد که سیاست پولی اخیر بانک مرکزی ژاپن در اتخاذ تصمیماتی برای افزایش خرید اوراق قرضه بلند مدت تا دو سال و اعمال سیاست های انبساطی موجب افزایش شاخص های سهام در این کشور و افت ارزش پول آن در مقابل سایر ارزها از جمله دلار شد که قیمت طلا را به پایین هل داد. دیروز، اما افزایش دوباره قیمت طلا دلیلی به جز تاثیرپذیری عمده از گزارش دپارتمان اشتغال در آمریکا نداشته است. گزارش اشتغال ماه مارس نشان می دهد که در این ماه تنها ۸۸ هزار شغل جدید ایجاد شده که در ۱۰ ماه اخیر کمترین بوده است.
بر اساس گزارش های اعلام شده انتظار می رفت که این میزان حداقل ۱۹۰ هزار شغل جدید باشد. در عین حال با وجودی که نرخ بیکاری از ۷/۷ به ۶/۷ رسیده، اما برآوردها نشان می دهد که تعداد کمتری از بیکاران به دنبال یافتن شغل بوده اند. برخی تحلیل ها نشان از این دارد که فعالیت بنگاه های کاریابی در آمریکا کندتر شده است. نرخ مشارکت در این زمینه به عنوان شاخص سلامت بازار کار تا ۳/۶۳ درصد افت داشته که از سال ۱۹۷۹ پایین ترین سطح بوده است. قیمت طلا در اولین دقایق انتشار این گزارش در بازارهای جهانی در مسیر افزایش قیمت قرار گرفت. این میزان شغل ایجاد شده که البته مورد رضایت مقامات اقتصادی آمریکا نیست، سخن از به جریان افتادن دوباره سیاست های پولی در این کشور را باز به میان می آورد.
جدیدترین نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی کشور
جدیدترین نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی کشور نشان می دهد که نرخ دلار، پوند و یورو با افزایش قیمت مواجه شدند.
به گزارش نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی کشور ۲۴ هزار و ۵۹۵ ریال، پوند ۳۷ هزار و ۷۲۳ ریال و یورو ۳۱ هزار و ۹۵۰ ریال، معامله می شود که افزایش قیمت یافته اند.
نرخ فرانک سوئیس ۲۶ هزار و ۳۱۰ ریال، کرون سوئد سه هزار و ۸۱۲ ریال، درهم امارات شش هزار و ۶۹۶ ریال، لیر ترکیه ۱۳ هزار و ۷۱۳ ریال، روبل روسیه ۷۸۱ ریال و یوآن چین سه هزار و ۹۶۶ ریال معامله می شود که افزایش قیمت داشته اند. نرخ روپیه هند ۴۴۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۲۵ هزار و ۲۰۰ ریال و ریال قطر شش هزار و ۷۳۷ ریال است که کاهش قیمت داشته اند و یک هزار وون کره جنوبی بدون تغییر به نرخ ۲۲ هزار ریال معامله می شود.