به گزارش پارس به نقل از فارس، حمیدرضا جانباز در دومین نشست کارگروه‌های اجرایی نظامنامه مدیریت جامع کیفیت منابع آب، گفت: وضعیت بارش‌ها مطلوب نیست و خشکسالی‌های دهه‌ گذشته را جبران نمی‌کند،بنابر این کمبود آب ناشی از تغییر اقلیم آلودگی را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بی‌برنامگی و عدم توجه به طرح‌های آمایش سرزمین موجب رشد غیرمنطقی سرزمین می‌شود، گفت: متأسفانه در کشور در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی بی‌برنامگی دیده می‌شود و تعداد زیادی از کشاورزان آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و هنوز در کشور کود و سموم غیراستاندارد در کشاورزی استفاده می‌شود.

جانباز ادامه داد: از سال 90، با تصویب هیأت وزیران برنامه ایمنی آب جزء الزامات قرار گرفت اما باید اذعان شود وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند از کیفیت منابع آب حفاظت کند و باید وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست با وزارت نیرو همکاری کنند.

مدیرعامل آبفای کشور اظهار داشت: بیش از 10 تا 12 مورد آلودگی نفتی در محور سد کرج ـ بیروان داشتیم و در 15 شهر بزرگ موضوع این است که حرکت جمعی در دستگاه‌های کشور داشته باشیم اما یکی از اشکالات ما در موضوع کیفیت آب این است که آلایندگی‌های کیفی را در همان لحظه مانیتورینگ نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سنجش آلایندگی‌های میکروبی زمانبر است، ادامه داد: پس اگر منبع آبی آلوده شود تا به دست مصرف‌کننده برسد و خود را نشان دهد اتفاقات عمده‌ای می‌افتد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: موضوع نیترات در آب شرب در حال حاضر دست‌مایه‌ای برای برخی عوامل سیاسی برای مطرح کردن خود یا تخریب دولت تبدیل شده،استانداردهای آتی در ایران در زمینه آب شرب سخت‌گیرانه‌تر می‌شود اما آیا تأمین آب در آن زمان شدنی است.

جانباز اضافه کرد: اگر در سال‌های آینده منابع آب سطحی کاهش یابد آیا می‌شود با چاه‌هایی که در طول این 50 سال با رشد شهرنشینی آلوده به نیترات شدند آب شرب را تأمین کنیم.

وی افزود: آیا نباید به سمت رفع این آلاینده‌ها و استفاده از تصفیه‌خانه‌های مدرن‌تر برویم پس باید تلاش کنیم یک مدیریت یکپارچه آب با آیتم‌های کیفیت آب را در کنار یکدیگر داشته باشیم.