پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- جهان امروز با بزرگترین موج شهرنشینی و رشد شهری در تاریخ روبه‌روست. در سال ٢٠٠٨ میلادی برای نخستین‌بار در تاریخ بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کردند و پیش‌بینی می‌شود تا ٢٠٣٠ جمعیت شهرنشین دنیا به ٥‌میلیارد نفربرسد. درحال حاضر بیشترین رشد شهرنشینی در آسیا و آفریقا متمرکز است و بیشترین میزان رشد نیز در شهرهای کوچک اتفاق می‌افتد که البته برای پاسخگویی به این تغییر منابع کمتری در اختیار دارند.

رشد جمعیت شهری در دهه ٥٠میلادی به اوج خود رسید. در همین دهه رشد شهرنشینی در کشورهای درحال توسعه افزایش و در کشورهای پیشرفته کاهش یافت. به همین دلیل کارشناسان تخمین می‌زنند طی دهه‌های آتی جمعیت شهرنشین این کشورها تغییری نکند. در این کشورها مهاجرت دوسوم رشد شهرنشینی را به خود اختصاص داده است و بدون آن شهرنشینی در این کشورها روبه افول می‌رود. یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش نرخ رشد جمعیت شهری، میزان باروری ناخواسته در مناطق حومه‌ای و شهری است. کاهش فقر، قدرت بخشی به زنان و فراهم کردن خدمات با کیفیت بهداشتی نیز در میزان شهرنشینی موثر است. امروزه به تعداد شهرنشینان جهان سالانه ٦٠‌میلیون نفر افزوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم از ٢٠٣٠- ٢٠٢٥ سالانه1.5 درصد رشد کند. 

 در فهرستی که نشریه اکونومیست از٥٠ کشور با بیشترین جمعیت شهرنشین تهیه کرده است، کشورهای درحال رشد در صدر جدول قرار دارند. چین با 660.3میلیون نفر شهرنشین در سال٢٠١١ در رده اول جدول قرار دارد. پس از آن هند با 378.8 میلیون شهرنشین در رده دوم قرار گرفته است. اما جایگاه سوم جدول یک استثنا محسوب می‌شود و به آمریکا اختصاص دارد. ٢٥٥ میلیون نفر در شهرهای این کشور زندگی می‌کنند که نسبت به کل جمعیت این کشور رقم بالایی محسوب می‌شود و یکی از دلایل این امر صنعتی بودن این کشور است. پس از آن برزیل با 164.5 میلیون نفر قرار دارد. این کشور به سرعت درحال رشد است و به وزنه‌ای اقتصادی در آمریکای جنوبی تبدیل شده است. همچنین در رده یازدهم فهرست آلمان با 60.8میلیون شهرنشین قرار دارد. جایگاه چهاردهم جدول نیز توسط ایران با ٥١‌میلیون نفرشهرنشین تصاحب شده است. در رده پنجاهم این فهرست کشور بورکینافاسو با 26.5 میلیون نفر جمعیت شهرنشین قرار دارد.