به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شهرام آزادی اظهار کرد: اگر واردات قطعات و مواد اولیه صنعت خودرو در سال‌ آینده با تعرفه سال جاری صورت گیرد با توجه به لغو تحریم‌ها، تاثیرات مثبتی بر کاهش قیمت تمام شده تولید خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها و برقرار شدن سوئیفت، هزینه‌های نقل و انتقال مالی و واردات مواد اولیه صنعت خودرو کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: بنابراین در سال آینده شاهد کاهش 5 تا 10 درصدی هزینه‌های تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: البته از آن سو نیز سال آینده تورم حداقل 10 درصدی وجود خواهد داشت که باعث افزایش هزینه‌هایی چون رشد قیمت مواد اولیه داخلی و دستمزد خواهد شد بنابراین در مجموع در سال آینده قیمت خودروهای داخلی ثابت مانده و تغییرات چندانی نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به تثبیت تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی در سال‌ آینده بستگی به تغییرات نرخ ارز خواهد داشت به‌گونه‌ای که در صورت افزایش شدید نرخ ارز، قیمت این محصولات افزایش یافته و در غیر این صورت، ثابت خواهد ماند.

آزادی با بیان اینکه در این شرایط خودروهای چینی رقیب جدی خودروهای داخلی در سال آینده خواهند بود، تصریح کرد: سال‌ آینده خودروسازان چینی تلاش خواهند کرد محصولاتشان را با قیمت پایین‌تری در مقایسه با کیفیت این محصولات، در بازار ایران عرضه کنند.

 اخیرا اعلام شد که تعرفه واردات خودرو برای سال آینده تثبیت شده و تغییری نسبت به سال جاری نخواهد داشت. تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی معادل 40 درصد و تعرفه واردات خودروها با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی معادل 55 درصد است.