به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد حسین برخوردار با تأکید بر ضرورت اصلاح چرخه نوآوری در کشور اظهار داشت: جهان وارد دوره جدیدی از رشد و توسعه علوم شده که متاسفانه کشور ما به دلیل مشغولیت به مباحث مختلف نظیر فشار تحریم ها از آن غافل بوده است و آن رشد و توسعه بر محور" نوآوری" است.

وی ادامه داد: باتغییرات شتابان درمحیط بین المللی و گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و جایگاه جدید که سه انقلاب اینترنت، دیجیتال و کارآفرینی در حال تحول آن می باشند، برای صاحب نظران و سیاستگذاران اقتصادی کشور باید موضوع ایجاد ارزش افزوده از طریق نوآوری، جایگزین کسب درآمد ملی از طریق دلارهای نفتی شود.

برخوردار ادامه داد: نفت سرمایه ملی است و قطعا کسی از بهره برداری شایسته از آن ناخوشنود نیست ولی مسئله این است که در کشوری که تراز ضریب هوشی بالاتر از متوسط جهانی است، چرا نوآوری نمی تواند به میزان محسوس موجب ایجاد درآمد برای کشور شود؟

به گفته این کارشناس اقتصادی، باید در فضای تجارت و صنعت " جنبش درآمد زایی ملی از طریق نوآوری" در کشور ایجاد شود.  به موازات آن نیز در فضای دانشگاه، به گونه ای عمل شود که معیار ارزش و اعتبار دانشگاه تعداد دانشجو، اساتید و تعداد مقالات نباشد؛ بلکه درآمد حاصل از فناوری و نوآوری تعریف شود.

وی تاکید کرد: حرکت در مسیر تبدیل دانشگاه‌ها به سمت و سوی دانشگاه‌های "نوآور محور" باید در سیاست‌های برنامه ششم توسعه به وضوح دیده شود. در چنین دانشگاه‌هایی، دانشجویان به گونه‌ای تربیت می‌شوند که بتوانند ضمن نوآوری، فناوری و تجاری سازی، کسب و کار مبتنی بر دانش را ایجاد کنند. تنها راه رهایی از اقتصاد وابسته به نفت، تربیت کارآفرینان اینچنینی است.