به گزارش پارس به نقل از مهر، با وجود افزایش قابل توجه قیمت نفت خام در بازار، اما بهای گاز طبیعی در سردترین روزهای نیمکره شمالی زمین نه تنها افزایش نیافته است که هفته به هفته شیب سقوط قیمت‌ها تندتر می‌شود.

بر این اساس، در معاملات منتهی به ۲۱ فوریه قیمت گاز بار دیگر در تمامی بازارها با کاهشی چند سنتی همراه شد به طوری که قیمت هر میلیون بی تی یو تک‌محموله LNG در بازار شمال شرق آسیا تا سطح ۴ دلار و ۹۵ سنت معامله شد، این در حالی است که در معاملات مدت مشابه سال گذشته قیمت گاز در این بازار حدود ۷ دلار بوده است.

علاوه بر این، در بازار جنوب‌ غربی اروپا هم قیمت هر میلیون بی تی یو تک‌محموله LNG هم در محدوده ۴ دلار و ۴۵ سنت معامله و در مدت زمان مشابه سال گذشته قیمت گاز در این بازار حدود ۶ دلار و ۷۵ سنت داد و ستد شده است.

در بازار NBP انگلیس هم قیمت هر میلیون بی تی یو تک‌محموله انرژی با کاهشی چند سنتی در محدوده ۴ دلار و ۲۷ سنت معامله شده و در مدت زمان مشابه سال گذشته، قیمت گاز در بازار انگلیس بیش از ۷ دلار و ۳۰ سنت بوده است.

در بازاری هنری هاب آمریکا هم که ارزان ‌قیمت‌ترین گاز در کل جهان را در اختیار دارد، در معاملات منتهی به ۲۱ فوریه، بهای هر یک میلیون بی تی یو تک‌محموله انرژی حدود ۲ دلار و ۲۶ سنت عرضه شده است.

از سوی دیگر در حالی که به نظر می‌رسد در بازار نفت قیمت‌ها به سمت افزایش تمایل دارد اما در بازار گاز با وجود طوفان‌های سهمگین در پایانه‌های گاز استرالیا و ایجاد مشکلات فنی در تولید مجتمع LNG ساخالین روسیه و حتی کاهش چند درجه‌ای دمای هوا در اکثر کشورهای آسیایی، اما قیمت گاز با افزایش روبرو نشده است.

در شرایط فعلی پیشی گرفته عرضه از تقاضا و وجود مازاد عرضه گاز در بازارهای آسیایی از مهمترین دلایل کاهش قیمت این انرژی پاک به شمار می‌رود، ضمن آنکه برخی از مصرف‌کنندگان بزرگ گاز همچون هند و چین به دنبال کاهش بیشتر قیمت گاز در قراردادهای میان‌مدت و کوتاه‌مدت خود هستند.

از این رو، شرکت سینوک چین به عنوان بزرگترین واردکننده LNG به این کشور در مذاکرات خود با قطر خواستار کاهش قیمت گاز در دو قرارداد وارداتی از این کشور حاشیه جنوب خلیج‌فارس است.

برخلاف چین، در بازار گاز عمان تقاضا از عرضه پیشی گرفته به طوری که با بهره‌برداری از دو واحد جدید نیروگاهی و افزایش مصارف داخلی، حجم واردات گاز عمان به شدت افزایش یافته است.

براساس گزارش امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران، تولید گاز طبیعی در عمان از حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۲۹ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

از سوی دیگر، در حالی تقاضا برای مصرف گاز در عمان در حال افزایش است که این کشور یکی از مشتریان نوظهور گاز ایران به شمار می‌رود و اخیرا دور جدید مذاکرات به منظور صادرات سالانه ۷ تا ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بین ایران و عمان انجام شده است.

در همین حال، ایران قصد دارد با صادرات گاز به عمان علاوه بر تامین نیازهای داخلی این کشور، در طرح‌های تولید LNG عمان هم مشارکت داشته باشد و عملا به نوعی خود را وارد بازار خرده‌فروشی گاز کند.