به گزارش پارس به نقل از فارس، یک مقام آگاه گفت بانک توکیو میتسوبیشی یو‌اف‌جی، بزرگ‌ترین بانک ژاپن، تراکنش‌های خود با بانک‌های ایران از جمله پرداخت‌های خرید نفت از این کشور توسط پالایشگاه‌های ژاپن را از سرگرفته است.

این اقدام بانک میتسوبیشی به دنبال لغو تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا و اروپا در 16 ژانویه و همچینی به دنبال آن لغو تحریم‌های ژاپن علیه ایران از جمله ممنوعیت بانک‌های این کشور از تجارت با بانک‌های ایران صورت گرفته است.

صادرات نفت ایران در زمانی افزایش می‌یابد که پالایشگاه‌های ژاپنی انتخاب‌های متعددی برای خرید نفت با قیمت‌های پایین دارند.

این مقام ژاپنی افزود ازآنجایی‌که بانک میتسوبیشی هنوز شدیدا از تحریم‌های کنونی آمریکا ازجمله ممنوعیت هرگونه مبادلات به دلار با ایران تبعیت می‌کند، تنها می تواند پرداخت‌های پول خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های ژاپنی را به ین و یورو مدیریت کند.

ازسرگیری تراکنش‌های نفتی ایران در این‌ بانک به پالایشگاه‌های ژاپنی این امکان را می‌دهد تا انتخاب کنند که پرداخت‌ها را یا به ین یا یورو انجام دهند که این امر به اولویت‌های پالایشگاه‌های ژاپنی یا شرکت ملی نفت ایران بستگی دارد.

به گفته منابع صنعتی، بانک میتسوبیشی پیش از تحریم‌ها پرداخت‌های ژاپن برای خرید نفت از ایران را انجام می‌داد.