به گزارش پارس به نقل از فارس، ناصر جعفری فعال عرصه اقتصادمقاومتی، اولین جوانی است که با همت و تلاش خود توانسته است تنها با 5 میلیون تومان تسهیلات 16 درصدی دریافتی در بخش اقتصاد مقاومتی اولین باغ پسته را در مساحت 2 هکتار در روستای باراز بخش قلعه چای شهرستان عجبشیر استان آذربایجان شرقی ایجاد کند، که به گفته وی بعد از 3 سال، سالانه 1500 میلیون ریال درآمد خواهد داشت.

 جهادی از بسیج سازندگی آذربایجان شرقی، این فعال اقتصاد مقاومتی، هدف از آغاز این کار را علاقه برای کاشت پسته و اشتغال زایی برای جوانان بیکار بیان کرد و گفت: کاشت پسته به دلیل عدم مقرون به صرفه بودن می تواند پیشرفت اقتصادی جامعه و افزایش درآمد خانواده ها را در پی داشته باشد.

کاشت پسته در عجب شیر

اما با توجه به اینکه بنده کشاورز بوده و هیچ گونه درآمدی ندارم، از مسئولین بسیج سازندگی و دستگاه های مرتبط با این بخش خواهشمندم برای حمایت از جوانان بیکار و توسعه بخش کشاورزی در روستا وام های بدون بهره و تنفس دار اعطاء نمایند.

وی که به گفته خود قرآن را مونس جان خود می داند، می گوید: هر چه در زندگی دارد از برکت قرآن است.

کاشت پسته در عجب شیر

این فعال عرصه اقتصادمقاومتی که 14 سال است عضو فعال پایگاه بسیج علی اکبر حوزه سیدالشهداء روستای باراز است، با بیان اینکه 3سال دیگر ثمره این باغ پسته سالانه 1500 میلیون ریال سود خالص خواهد بود، افزود: این عرصه را با کمک خانواده ایجاد کردم و جوانانی که بخواهند در این راستا فعالیت کنند باید اول مهارت های لازم را یاد بگیرند، بعد با کمک دولت از طریق وام اشتغالزایی یا با آورده ی خود شروع کنند.

کاشت پسته در عجب شیر

وی با بیان اینکه ایجاد این گونه عرصه ها بدون حمایت دولت امکان پذیر نیست گفت: ایجاد اشتغالزایی با وام های 18 درصدی، بدون تنفس زمانی خیال توهم است، چرا که در این صورت ذهن فعالین عرصه های اقتصادمقاومتی برای پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی معطوف بوده نه توسعه عرصه.

در این راستا باید مسئولان با نگاه به ثمر دهی طرح های توجیهی در بخش اقتصادمقاومتی در پرداخت وام های بانکی تجدید نظر کرده و معقولانه تصمیم بگیرند.

ناصر جعفری با بیان اینکه هیچ نهادی به جزء بسیج سازندگی باری گر وی در ایجاد این عرصه نبوده است، افزود: قبل از آغاز این فعالیت در هیچ واحدی اشتغال نداشته و در حالی که تحصیلات ام مرتبط با فعالیتم نبوده و در رشته تجربی است، اما علاقه خاصی به باغداری و کشاورزی دارم.

ناصر جعفری تلخ ترین خاطره خود را نبود هزینه کافی برای توسعه عرصه و عدم حمایت هیچ یک از سازمان های دولتی عنوان کرد و گفت: شیرین ترین خاطره ام نیز همان آرزوی اشتغال و کارآفرینی جوانان است، و امیدوارم که به چند نفر از جوانان اشتغال زایی کنم.

وی برداشت و بسته بندی کردن محصولات حاصل از عرصه خود را شیرین ترین لحظه زندگی دانست.

جعفری داشتن زمین برای کاشت را بعد از کسب مهارت های لازم، اولین گام برای فعالیت در این عرصه عنوان کرد و افزود: تهیه نهال خوب با کاشت فاصله هر نهال ها 6*4 متر، کود دهی در فصل زمستان، پیوند زدن نهال که قطر نهال باید اندازه قطر انگشت شصت باشد.

پسته و خواص دارویی و غذایی آن

نحوه استفاده : پسته و مغز آن خوراکی بوده و در آجیل مصرف می شود و دیگر قسمتهای پسته هم کاربرد دارویی دارند که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد:

خواص : پسته Pistachio

نام علمی: Pistaca

گیاه شناسی

پسته درخت دوپایه ای است که ارتفاع آن به حدود پنج متر می رسد و بحالت خودرو در ایران و افغانستان می روید.

برگهای درخت پسته متناوب و مرکب از 2 یا 3 برگچه نوک تیز با یک برگچه انتهایی است و به رنگ سبز روشن می باشد . گلهای آن خوشه ای است گل نر آن فاقد گلبرگ است .

خواص داروئی:

خواص مغز پسته

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است.

1. مغز پسته بعلت داشتن آهن خون ساز است و آنهایی که مبتلا به کم خونی هستند باید حتما روزانه مقداری پسته بخورند.

2.خوردن پسته نیروی جنسی را تقویت می کند.

3. مغز و ذهن را تقویت می کند.

4. برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است.

5. برای باز کردن مجاری کبد مصرف پسته توصیه می شود.

6. پسته معده را تقویت می کند.

7. برای تسکین سرفه مفید است.

8. اسهال معمولی و اسهال خونی را درمان می کند.

9. خواص پوست سبز پسته

پوست سبز پسته تازه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و دارای خواص زیر می باشد :

1. برای رنگرزی بکار می رود.

2. بهترین دارو رای رفع بوی بد دهان‌ است.

3. جویدن آن باعث التیام زخم های داخل دهان می شود.

4. برای استحکام لثه آنرا روی لثه بمالید و یا بجوید.

5. دم کرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگی و استفراغ را از بین می برد.

6. دم کرده آن برای رفع اسهال مفید است.

7. برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آن را بنوشید.