به گزارش پارس به نقل از مهر ، حسن طایی عصر امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه توجه به بازارهای کار بین‌المللی از نیازهای امروز کشور است، گفت: بازار کار باید با سایر کشورها در تعامل باشد که یکی از مزایای آن یادگیری و انتقال تکنولوژی و دانش روز به کشور خواهد بود.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار اظهار داشت: با توجه به تغییر فضای سیاسی و اقتصادی کشور، امسال را می توان سال کاهش محدودیت های اعزام نیروی کار به خارج دانست و امیدواریم بنگاه های داخلی بتوانند از این طریق از تکنولوژی خارجی استفاده کنند.

وی با اشاره به توجه بسته سیاستی اشتغال سال 93 به موضوع کاریابی‌های خارجی افزود: در هفته آینده سامانه جدیدی رونمایی خواهد شد که طی آن شاغلان ایرانی خارج از کشور می توانند اطلاعات خود را در این بخش وارد کنند.

این مقام مسئول در وزارت کار با تاکید بر لزوم صدور خدمات فنی و مهندسی در راستای تحقق سیاست‎‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: در زمینه تقویت اعزام نیروی کار دانش‌آموخته دارای سبد مهارتی به بازارهای کار بین‌المللی اقدامات مشترکی بین وزارت کار و صنعت در جریان است.

طایی همچنین از صدور گواهینامه‌های اشتغال برای ایرانیان شاغل در خارج از کشور خبر داد و گفت: باید سامانه جدید بانک اطلاعات شغلی ایرانیان خارج از کشور را تشکیل دهیم.

معاون وزیر کار، یکی از محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور وجود داشت را محدودیت‌های سیاسی اعلام کرد و گفت: البته موفقیت در بازار کار نیازمند اجرای مجموعه سیاست‌ها است.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی و پرداخت عوارض خروج از کشور برای افرادی که بتوانند گواهینامه‌های شغلی دریافت کنند، خبر داد و افزود: باید یک سامانه جامع اطلاعات شاغلین ایرانی خارج از کشور داشته باشیم.

این مقام مسئول در وزارت کار در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص برنامه های جدید دولت برای اشتغال زایی توضیح داد: برای اینکه شاهد روند مثبتی در بازار کار باشیم، بسته ای تحت عنوان سیاست های اجرایی اشتغال پایدار در وزارت کار تدوین و به تصویب کمیسیون شورای عالی اشتغال رسید.

طایی ادامه داد: در یکی از این راهبردها بحث تقویت سیاست‌گذاری در بازار کار و بهبود نظام اطلاعات فضای اشتغال کشور دنبال شد و همچنین موضوع ساماندهی اشتغال اتباع خارجی و در کنار آن بحث اعزام نیروی کار به خارج نیز پیگیری می شود.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار با تاکید بر اینکه هم باید نیرو بپذیریم و هم نیروی کار اعزام کنیم، در پاسخ به سوال دیگری در خصوص هدف‌گذاری‌های جدید اعزام نیروی کار در برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه برای اعزام کار به خارج هدف‌گذاری کمی نداریم، اما به تازگی با برخی وزرای خارجی مذاکراتی را در زمینه اینکه بتوانیم از بازارهای کار آنها برخوردار شویم، داشته ایم.

وی همچنین به وجود 4.5 میلیون دانشجو در کشور اشاره کرد و گفت: نسبت قابل قبولی از این افراد در حال تحصیل دارای ویژگی های مناسبی برای اشتغال در بازارهای کار خارجی هستند، در حال حاضر ایران بالاترین پتانسیل را برای اعزام نیروی کار به خارج دارد.

طایی از تمایل کشورهای خارجی به جذب دانش‌آموختگان ایرانی در رشته‌های علوم انسانی و کشاورزی سخن گفت و افزود: بحث زبان که یک مانع جدی برای حضور نیروی کار ایرانی در خارج از کشور بود، رفع شد.

معاون وزیر کار در پاسخ به سئوالی در خصوص روند تحقق اهداف اشتغالزایی دولت در سال جاری اظهار داشت: متاسفانه در قالب بودجه سال 93 با وجود تعاملاتی که با شبکه بانکی کشور داشتیم، اما حمایت های مالی و اعتباری کافی از بنگاه های کوچک و متوسط صورت نگرفت.

طایی خاطر نشان کرد: در جلسه اخیر شورای عالی اشتغال موضوع حمایت از شبکه بانکی از بنگاه های تولیدی، همچنین نرخ سود تسهیلات اعطایی پرداخته شد و قرار است مذاکراتی با بانک مرکزی برای ارائه یک راهکار ویژه به شورای عالی اشتغال انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش در خصوص اینکه سخنگوی دولت از پیش‌بینی منابع ویژه برای اشتغالزایی در بودجه سال 94 سخن گفته است، اظهار داشت: آقای نوبخت قول داده اند یک ردیف ویژه اشتغال از محل درآمد هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال 94 پیش بینی شود که بر اساس اطلاعات اولیه مبلغ قابل قبولی برای تزریق به طرح های اشتغالزایی خواهد شد و می توان آن را قابل ملاحظه دانست.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار ادامه داد: طی 5 سال گذشته تاکنون هیچ بودجه ای برای اجرای سیاست های بازار کار به وزارتخانه اختصاص داده نشد و در سال جاری نیز قرار بود اقداماتی صورت گیرد که باز هم نشد، اما برای سال 94 قرار است گشایش های جدیدی در بازار کار صورت گیرد.