به گزارش پارس به نقل از تسنیم،اسفندیار پور در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه میانگین تولید جهانی این محصول 3100 کیلوگرم در واحد سطح  است افزود : تولید گندم دیم کشور نیز اکنون از 800 کیلوگرم در سه سال منتهی به سال 91 به 1035 کیلوگرم در واحد سطح افزایش یافته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سیاست دولت افزایش بهره وری در بخش کشاورزی است اضافه کرد : در سال 91 که قیمت خرید تضمینی گندم از نظر زمان و قیمت مناسب نبود دو میلیون دویست هزار تن گندم در کشور تولید شد اما با اصلاح این قیمت تولید گندم اکنون به بیش از هشت میلیون تن رسیده است.

به گفته وی در سال 92 چهار میلیون هشتصد و در سال 93 شش میلیون هشتصد هزار تن گندم در کشور تولید شد.

اسفندیارپور افزود : اگر قیمت خرید تضمینی گندم مناسب و به موقع باشد اثر مناسبی بر افزایش تولید این محصول خواهد داشت.

مشاور وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه 98 درصد بذور گندم در کشور اصلاح شده است گفت : مصرف این نهاده از 290 هزار تن به 405 هزار تن در سالهای اخیر افزایش یافته است.

وی افزود : 52 رقم بذر گندم آبی و 13 رقم بذر گندم دیم در کشور وجود دارد.

اسفندیارپور اضافه کرد : در سال گذشته 800 و امسال هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مجهز شدن مزارع و مکانیزه کردن کشاورزی به کشاورزان پرداخت شده است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه در دو سال گذشته 85 درصد نیاز کشور به گندم در داخل تولید شده است ابراز امیدواری کرد : با اجرای طرح های افزایش تولید گندم در سه سال آینده ، کشور در تولید این محصول خودکفا شود.

وی گفت : اکنون به میزان کافی کود به کشاورزان داده می شود.

اسفندیار پور افزود : چهار هزار کشاورز در بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور به مسئولان برای تصمیم گیری کمک می کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین درپاسخ به سولالی مبنی بر احتمال فروش چندباره محموله های گندم به دولت یا اختلاط گندم های وارداتی با گندم های تولید داخل ، این  بحث را نادرست خواند.

مانی جمشیدی کارشناس مسائل کشاورزی نیز در این برنامه با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از سال 84 تا 93 پنج و شش دهم برابر شده است گفت : این افزایش قیمت اثر چندانی بر افزایش تولید این محصول نداشته است.

وی افزود : سیاست خرید تضمینی یکی از سیاست های حمایتی است اما بخش کشاورزی کشور دچار مشکلاتی است که قیمت تمام شده تولید گندم را افزایش می دهد.

جمشیدی اضافه کرد : دولت ها آسان ترین راه را که همان خرید تضمینی است انتخاب می کنند در حالی که تولید به عوامل بسیاری بستگی دارد.

این کارشناس مسائل کشاورزی گفت : بهره وری در تولید گندم در ده سال گذشته تغییر زیادی نداشته است.

جمشیدی افزود : بیشترین تولید گندم کشور در بخش دیم است و این یعنی اگر باران ببارد گندم داریم و اگر باران نبارد نداریم.

وی با بیان اینکه افزایش دو برابری تولید یک محصول در یکسال پایدار نیست گفت : در حالی که در سال 83 جشن خودکفایی گندم برپا اما در سال 93 هفت تن گندم وارد شد.

جمشیدی اضافه کرد : به دلیل نظارت کافی گندم های وارداتی با گندم های تولید داخل مخلوط و برخی محموله های این محصول دو یا سه بار به دولت فروخته می شود.

وی گفت : عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید گندم مقطعی است.

این کارشناس با بیان اینکه الگوی کشت پایدار گندم وجود ندارد افزود : فشار افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول به مردم و صنایع وارد می شود.

علی خان محمدی دبیراجرایی بنیاد توانمند سازی گندم کاران ایران نیز گفت: صندوق بیمه کشاورز با اهداف تولید هماهنگی ندارد و این صندوق باید برای پایداری تولید گندم از کشاورزان حمایت کند.

وی افزود : تاکنون خسارت گندم کاران نیز پرداخت نشده است.

غلامرضا فصیحی گندم کار نمونه نیز گفت: قیمت خرید تضمینی گندم بیش از بهای هزینه های تولید این محصول است.

وی افزود : وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان را در تصمیم گیری ها مشارکت دهد.