به گزارش پارس به نقل از ایسنا، طی هفته های گذشته بارش سیل آسا در غرب کشور سبب شد تا حجم بسیاری از سیب زمینی آماده برداشت از بین برود و با کاهش حجم ورود این محصول به بازار مصرف و افزایش قیمت آن مواجه شویم که در این باره رییس اتحادیه سیب زمینی کاران تاکید کرد: برای جلوگیری از کمبود سیب زمینی باید از کشت استمرار حمایت کرده و با ارائه ی تسهیلات و نهاده های مورد نیاز انگیزه کشاورزان برای افزایش سطح زیرکشت و تولید سیب زمینی را بالا برد.

هشدار کمبود یک میلیون تنی تولید سیب زمینی در سال جاری از سوی رییس اتحادیه سیب زمینی کاران در حالی مطرح شد که حسن خدنگی - مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی - اعلام کرد: امسال با افزایش قابل توجه تولید سیب زمینی، میزان برداشت این محصول به بیش از چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تن می رسد.

به گفته وی در نیمه ی تیرماه با ورود سیب زمینی تابستانه از استان های همدان و اصفهان قیمت این محصول در بازار مصرف کاهش می یابد.

خدنگی اظهار کرد: تولید تابستانه سیب زمینی که ۸۳۰ هزار تن از سوی استان ها اعلام شده است از نیمه ی دوم تیرماه به بازار وارد می شود؛ به گونه ای که حجم تولید استان هایی مانند همدان به ۴۸۰ هزار تن، اصفهان ۱۵۰ هزار تن و آذربایجان شرقی ۸۰ هزار تن می رسد.

مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی افزود: برنامه تولید پاییز سیب زمینی به گونه ای است که از نیمه شهریورماه ۳۷۰۰ هزار تن سیب زمینی از استان های همدان، اردبیل، کردستان، آذربایجان شرقی، اصفهان و غیره برداشت خواهد شد.

وی گفت: با توجه به مصرف سرانه ۴۵ کیلوگرمی سیب زمینی ۳.۵ میلیون تن از این محصول برای بازار مصرف نیاز است. هم چنین حدود ۵۵۰ هزار تن سیب زمینی به عنوان مصرف بذری مورد نیاز کشاورزان است.

خدنگی با اشاره به افزایش قیمت سیب زمینی در هفته های گذشته که ناشی از کمبود آن در بازار مصرف بود، گفت: در بارش سیل آسای اخیر حدود ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی در استان های خوزستان و ایلام از بین رفت و همین امر سبب شد تا حجم سیب زمینی آماده برداشت از بین برود و به بازار وارد نشود. این کمبود مقطعی باعث افزایش قیمت شد اما در ماه آینده با ورود سیب زمینی تابستانه قیمت این محصول کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس آخرین قیمت های میادین تره بار هر کیلوگرم سیب زمینی ۱۵۴۰ تومان به فروش می رسد اما با توجه به قیمت خرید این محصول از کشاورزان که از کیلویی ۸۵۰ تا ۹۵۰ تومان متغییر است، قیمت منطقی برای هر کیلوگرم سیب زمینی در بازار مصرف حدود ۱۰۰۰ تومان است که در ماه های آینده به این قیمت خواهد رسید.