به گزارش پارس به نقل از مهر، حسن رکنی اظهارکرد: به نظر می‌رسد در شرایط پساتحریم و پسابرجام تامین نهاده‌ها، که بخشی از آن وارداتی است روان‌تر  شود و اگر شرایط قیمت جهانی به همین منوال باشد، به احتمال زیاد این محصولات با قیمت ارزان‌تری به دست تولیدکنندگان داخلی خواهند رسید.

وی با بیان اینکه ما در برخی زیربخش‌های حوزه کشاورزی نسبت به بسیاری از کشورها مزیت‌هایی داریم، گفت: این مزیت در تولید محصولاتی مانند میوه و مواد پروتئینی با منشا دام، طیور و آبزیان به خوبی قابل مشاهده است، ضمن اینکه در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که علاوه بر تامین نیاز داخل، توانایی صادرات بسیاری از این محصولات را هم داریم.

معاون اموردام وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی دو سال گذشته شرایط خوبی را در زمینه صادرات تجربه کرده‌ایم، افزود: وقتی بازار بزرگی مثل اروپا به مجموع بازارهای صادراتی ما بپیوندند یک فرصت طلایی ایجاد می‌شود که مازاد محصول کشور را به آنجا صادر کنیم.

رکنی، اوضاع مطلوب صادرات در سالجاری را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در ۶ ماه نخست امسال در بخش دامپروری حدود ۶۸۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است، همچنین در زمینه صادرات مرغ حدود  ۲۹ درصد از نظر ارزشی رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه صادرات تخم مرغ حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی رشد کرده است، تصریح کرد: همه این مسائل نشان دهنده توانایی‌ها و فرصت‌های مطلوبی است که در اختیار ماست و باید آنها را شکوفا کنیم.  

معاون وزیر جهادکشاورزی اظهارداشت:  امکان این مساله وجود دارد که تولید مرغ کشور با همین زیرساخت‌های موجود تا حدود ۵۰ درصد رشد کند که صادرات این محصول می‌تواند منبع ارزی خوبی برای کشور تلقی شود.  

رکنی تاکید کرد: امیدوار هستیم بتوانیم طی ارتباط جدیدمان با دنیا، کیفیت و کمیت کارمان را افزایش دهیم.

معاون وزیرجهادکشاورزی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه تولیدکنندگان نگران هستند در دوران پساتحریم واردات کالاهایی مانند مرغ و ذرت افزایش پیدا کند، گفت: ما در تولید مرغ شرایط خوبی داریم، ضمن اینکه قیمت تولیدمان نسبت به متوسط جهانی بسیار مناسب است و تلاش می‌کنیم این قیمت باز هم کاهش یابد تا بتوانیم بازارهای صادراتی را رونق دهیم.

رکنی تصریح کرد: پیش بینی‌هایی در تعرفه‌ها انجام شده است که ورود محصولات نهایی به کشور محدود و صادرات‌ آن بیشتر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش طیور بخش اعظم نیاز کشور به نهاده وارد می‌شود، اضافه کرد: در بخش نهاده، اگر واردات سبب رقابت در ورود آن به کشور، منجر به کاهش قیمت و تسهیل دسترسی تولیدکنندگان به این کالا شود، پدیده‌ای منفی نیست، ما به دنبال این هستیم  که ارزش افزوده در  زنجیره تولید را افزایش دهیم و محصول نهایی‌مان را صادر کنیم در نهاده اولیه حساسیت چندانی نداریم.