به گزارش پارس به نقل از فارس ، آخرین دور دادگاه شکایت گازی ترکیه از ایران در حالی برگزار می شود که قبل از اعلام نتیجه داوری در مورد شکایت گازی ترکیه، مذاکره حضوری با این کشور برگزار خواهد شد زیرا ترکیه افزایش صادرات گاز ایران را به صورت کلی پذیرفته است، اما میزان آن مشخص نشده است.

در همین رابطه اخیرا معاون وزیر نفت با بیان اینکه مساله اصلی، قیمت گاز صادراتی ایران است، اظهار کرده است: ایران به ترکیه اعلام کرده‌ است که قیمت گاز صادراتی به ترکیه متناسب با میزان گاز صادراتی است یعنی کشوری که گاز بیشتری صادر می کند قیمت پایین تری نیز ارایه می کند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت تصریح می کند:اگر سهم ایران از روسها در بازار گاز ترکیه بیشتر شود، قیمت ما نیز از روسیه پایین تر خواهد آمد.

براساس این گزارش ترکیه به دلیل کم‌فروشی گاز ایران به این کشور و گرفتن غرامت ۲میلیارد دلار به دادگاه بین المللی لاهه شکایت و اعلام کرده است قیمت گاز ایران نسبت به گاز وارداتی از روسیه بیشتر است، بنابراین اگر ایران قیمت گاز خود را کاهش دهد می خواهیم واردات از این کشور را افزایش دهیم.

چند ماهی است که شکایت گازی ترکیه از ایران تقدیم داوری بین‌المللی در لاهه شده است.

براین اساس ترک‌ها از یک سو مدعی کم فروشی ایران در گاز ارسالی به ترکیه هستند و از سوی دیگر می‌گویند قیمت گاز ایران گران است و خواستار کاهش ۲۵ درصدی قیمت گاز صادراتی هستند.

به عبارت دقیق‌تر ترکیه مدعی است در ۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۲ صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده است و ۲۵ درصد از حجم آن کاسته شده است. بر اساس این ادعا، ترک‌ها مدعی هستند ایران کم‌فروشی کرده است.

از سوی دیگر ترک‌ها مدعی شده‌اند گاز صادراتی ایران به ترکیه گران است و باید قیمت آن کاهش یابد. بر این اساس آنها خواستار کاهش ۲۵ درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه شده‌اند. در صورت پذیرش کامل درخواست ترکیه، قیمت گاز صادراتی ایران به حدود ۳۵ سنت در هر مترمکعب کاهش خواهد یافت.

دلیل این درخواست ترک‌ها، استناد آنها به قیمت ناچیز گاز در قرارداد مشهور صادرات گاز ایران به یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس است که سال‌ها پیش منعقد شده اما هنوز اجرایی نشده است.