به گزارش پارس به نقل از  مشرق،رضا پدیدار، در خصوص جزئیات نهایی شدن قرارداد شش گروه کالایی صنعت نفت که از سوی برخی مقامات دولتی مطرح شده بود، عنوان کرد: کل این گروه‌های کالایی 10 گروه است که به تجهیزات استراتژیک ده‌گانه در سطح وزارت نفت مشهور است و تاکنون شش گروه آن نهایی شده و در مرحله نهایی شدن عقد قرارداد است. 

وی ادامه داد: این گروه‌های کالایی برای کلیه پروژه‌های توسعه‌ای و نگاه‌داری صنعت نفت و گاز است که ساخت آن با مسوولیت انجمن سازندگان تجهیزات نفت و وزارت نفت به بخش داخل سپرده می‌شود. 

پدیدار در تشریح این گروه‌های کالایی، عنوان کرد: تجهیزات سرچاهی و تجهیزات رشته تکمیلی درون چاهی، پمپ‌های درون و سرچاهی، انواع مته‌های حفاری، انواع شیرهای کنترلی و جانبی، انواع لوله‌های جداری، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین‌های دوار، فولادهای آلیاژی، ابزارهای اندازه‌گیری حفاری و پیگ‌های هوشمند جزء این ده گروه کالایی هستند. 

وی عنوان کرد: در حال حاضر این گروه‌های کالایی در حال نهایی کردن مشکلات اجرایی از قبیل سپرده ضمانت‌نامه‌های بانکی و تیین صلاحیت‌هایی در خصوص استانداردهای ساخت کالا هستند. در حقیقت در حال انجام کارهایی هستند تا سازنده و کارفرما را به تفاهم نهایی نزدیک کند. 

پدیدار تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بالایی که در ساخت تجهیزات داریم و تلاش شرکت‌های سازنده تجهیزات برای عملی کردن تعهدات، از دولت هم انتظار می‌رود که خود را با شرایط کار تطبیق دهد. 

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت، عنوان کرد: واقعیت این است که افراد متخصص در داخل کشور بسیار است و خوب می‌دانیم که در همه جای دنیا‌ می‌توانند مشغول به کار شوند. بهتر است که دولت و بدنه کارفرمایی وزارت نفت، در این رابطه همکاری لازم را با این بخش داشته باشد. بخش داخل متعهد است که سه مولقه مدیریت پروژه یعنی زمان، کیفیت و قیمت را موردتوجه قرار دهد اما دولت هم باید شرایط رقابت سالم این گروه را با سازندگان خارج از کشور فراهم کند. همان‌طور که وزیر نفت پیش از این هم عنوان کرده بود، در شرایط مساوی، اولویت با سازندگان داخل کشور است.