به گزارش پارس به نقل از مهر، در شرایط فعلی افزایش یک میلیون بشکه ای تولید و صادرات روزانه نفت خام ایران مهمترین سناریوی روی میز دولت تدبیر و امید در صورت لغو کامل تحریم ها است.

بر این اساس، قرار است در قالب یک برنامه کوتاه مدت و ضربتی ظرفیت تولید و صادرات نفت خام ایران روزانه ۵۰۰ هزار بشکه و در با اجرای یک برنامه میان مدت ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید طلای سیاه کشور افزوده شود.

از سوی دیگر، برخی از مقامات و مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران از تعریف و اجرای یک برنامه ۳ روزه به منظور بازگشت تولید نفت خام ایران به دوران پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی شده اند.

در همین حال، در کنار برنامه‌ریزی به منظور افزایش ظرفیت تولید، انتقال و صادرات نفت خام، اقداماتی هم برای تسهیل و تسریع توان عملیاتی صادرات نفت ایران در پایانه های کشور انجام گرفته است به طوری که پیش بینی می‌شود هم اکنون توان عملیاتی صادرات نفت خام کشور به بیش از ۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

سید پیروز موسوی درباره آخرین وضعیت پایانه های نفتی ایران برای دوران پساتحریم، گفت: هم اکنون عملیات نوسازی و بهسازی اسکله‌های صادرات نفت خام کشور در خلیج فارس و دریای خزر شتاب گرفته است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اعلام اینکه در شرایط فعلی تاسیسات و تجهیزات اسکله های صادراتی در پهلوگاه‌های اصلی اسکله غربی (آذرپاد) و شرقی (اسکله تی) به منظور تسهیل فرآیند صادرات نفت خام نوسازی و تعویض شده است، تصریح کرد: با اجرای این پروژه، احتمال وقفه های عملیاتی در فرآیند صادرات نفت خام به صفر می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های آلمانی به منظور مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های صنعت نفت، گاز و انرژی ایران، اظهار داشت: از این رو امکان تامین قطعات مورد نیاز تاسیسات پایانه‌های نفتی کشور توسط شرکت های «زیمنس» و «کرونه» آلمان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: این دو شرکت آلمانی می‌توانند در تامین قطعات مورد نیاز برای سیستم‌های اندازه‌گیری نفت خام و میعانات گازی با صنعت نفت ایران همکاری کنند.