به گزارش پارس به نقل از ایسنا، توشیبا اعلام کرد کارخانه تولید تلویزیون خود در اندونزی را خواهد فروخت و ممکن است با یکپارچه شدن فعالیتهای این شرکت و معطوف شدن آن به تراشه‌ها و انرژی هسته ای، شمار موقعیتهای شغلی که حذف می‌شوند به بیش از 10 هزار شغل برسد.

این شرکت با اشاره به هزینه‌های سازماندهی مجدد از جمله فروش کارخانه تلویزیون اندونزیایی خود، حدود 550 میلیارد ین (4.53 میلیارد دلار) ضرر در سال مالی منتهی به مارس را پیش بینی کرد.

توشیبا در ماه اوت تایید کرد که سود سال مالی 2009-2008 را به میزان 155 میلیارد ین بیشتر محاسبه کرده است. همچنین 37.8 میلیارد ین ضرر خالص را برای سال مالی گذشته گزارش کرد که منعکس کننده هزینه‌های بیشتر و برآورد محتاطانه از فعالیتهایش بود.

تحقیقاتی که به صورت مستقل از محاسبات مالی توشیبا انجام گرفت، نشان داد این شرکت از ضعف نظارتی و فضای سازمانی رنج می‌برد که مانع می‌شود کارمندان مدیران ارشد خود را زیر سوال ببرند.

ارزش سهام توشیبا از زمانی که خبر مشکلات حسابداری این شرکت در آوریل منتشر شد، حدود 40 درصد سقوط کرده است. این رسوایی و متعاقب آن محاسبه مجدد درآمد بخشهای مختلف توشیبا، ضعف بخشهایی از کسب و کار این شرکت را بارز کرد.

توشیا در سال 1985 نخستین لپ تاپ بازار انبوه جهان را عرضه کرد اما بخش محصولات الکترونیکی مصرفی این شرکت از آن زمان به دلیل رقابت قیمت از سوی رقیبان آسیایی، افت کرده است.

تغییر اوضاع توشیا، افول این غول 140 ساله را نشان می‌دهد که در جامعه تجاری ژاپن نفوذ بالایی داشته و طی سالیان گذشته، مدیران سابق این شرکت نقش مشاورین کلیدی دولت را برعهده داشتند.