به گزارش پارس به نقل از فارس، در جدیدترین گزارش های به دست آمده در بخش دارایی ها و بدهی های بانک و موسسات اعتباری غیربانکی دارایی های خارجی در پایان آذر ماه سال ۹۱ به ۹۸ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با اسفند سال ۹۰،۳. ۵ درصد افزایش و نسبت به آذر ماه آن سال ۱۲.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین میزان اسکناس و مسکوک در آذر ماه به ۶ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به پایان سال ۹۰ رشد ۴۷.۹ درصدی داشته است. این رشد نسبت به آذر ماه سال ۹۰ منفی ۱.۴ درصد بوده است.

در بخش سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی در آذر این عدد به ۴۵ هزارو ۵۴۱ میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند سال ۹۰،۲۲.۲ درصد افزایش را تجربه کرده است. این نسبت در مقایسه با یک سال منتهی به آذر ۹۱ معادل ۴۰.۵ درصد بوده است.

از طرف دیگر در بخش بدهی بخش های مختلف به بانک ها و موسسات اعتباری، بدهی بخش غیر دولتی از ۴۵ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان به ۵۳ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان رسیده که ۱۶ درصد رشد را نشان می دهد. بدهی بخش دولتی در مقایسه با آذر ماه سال ۹۰ حدود ۴۶.۳ درصد افزایش یافته است.

بدهی بخش غیر دولتی در این مدت معادل ۳۹ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۱۱.۲ درصد افزایش را نشان می دهد. بدهی بخش غیر دولتی در آذر ماه سال ۹۰ در مقایسه به آذر ماه سال ۹۱،۱۵.۴ درصد افزایش داشته است. بنابراین در سال گذشته بخش دولتی بخش عمده بدهی ها به بانک ها و موسسات را دارا بوده است.

در بخش دیگر خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی، بدهی بانک ها به بانک مرکزی است که این نسبت در مقایسه با اسفند سال ۹۰ رشد داشته است. بدهی بانک ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی در آذر ماه به ۴۷ هزار و ۸۹۵ میلیارد تومان افزایش یافته که رشدی ۱۴.۵ درصدی داشته است. این رشد نسبت به آذر ماه سال ۹۰ حدود ۱.۴ درصد بوده است.

به گزارش فارس، بدهی بانک ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی در خرداد ماه به ۵۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود که با اقدامات کنترلی بانک مرکزی در آذر ماه به حدود ۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

در صورتی که رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سال های گذشته را بررسی کنیم، این روند کاهشی در سال ۹۱ کاملا نمودار می شود. به طوری که بدهی بانک ها از آذر ماه ۸۹ تا آذر ۹۰ حدود ۶۶ درصد افزایش یافته بود و این سطح رشد در ابتدای سال ۹۱ هم ادامه داشت. در صورتی که این رشد بدهی ها ادامه می یافت، شاید هم اکنون بدهی بانک ها به بانک مرکزی به ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود.