به گزارش پارس،به نقل از تسنیم جعفر سرقینی در نشست با فعالان بخش معدن و صنایع معدنی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: با نبود اعتبار کافی در حوزه معدن نمی توان در برخی پروژه های زیربنایی به استان ها از جمله خراسان جنوبی کمک کرد.
وی گفت: این وزارتخانه مسئول سرمایه گذاری افراد نیست بلکه سرمایه گذار عمدتا در مناطقی که ریسک پذیری کمتری دارد سرمایه گذاری می کند.
سرقینی در ارتباط با تامین مواد اولیه کارخانه در دست احداث فولاد قاین( مرکز شهرستان قاینات) افزود: در صورت پیشرفت فیزیکی مناسب این واحد، در اسرع وقت نسبت به تامین مواد اولیه آن تصمیم گیری خواهد شد.
سرقینی در ادامه سوء استفاده از دریافت پروانه های بهره برداری معادن را یکی از چالش های این حوزه در کشور برشمرد و عنوان کرد: سال های گذشته برخی افراد برای دریافت پروانه های بهره برداری سوء استفاده کردند در حال حاضر اولویت برای صدور پروانه های بهره برداری در بخش معدن، معادن زغال‎ سنگ مشروط به فعال شدن آن است.
وی همچنین در حاشیه نشست مذکور در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در نشست با فعالان بخش معدن و صنایع معدنی خراسان جنوبی، هیات اعزامی از وزارتخانه با مشکل معدنکاران و فعالان این حوزه بیشتر آشنا شدند و برای رفع برخی مشکلات نیز تصمیم هایی گرفته شد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: معدن یک بخش اقتصادی است که جدا از سایر بخش های اقتصادی نیست و بخش معدن را جدا از سایر بخش های اقتصادی نمی دانیم، اما پایدارتر از دیگر بخش هاست.
سرقینی ادامه داد: بخش معدن همیشه نسبت به دیگر بخش ها توسعه پایدارتری داشته و حتی در دوره تحریم کمترین آسیب های کشور در حوزه معدن اتفاق افتاد، امید است به زودی بازار بین المللی و داخلی رونق گرفته و معادن بیشتری فعال شود.
وی یکی ازمشکلات اساسی بهره برداران و واحدهای فناوری دراین بخش را سرمایه در گردش ذکرد و افزود: با توجه به محدود بودن منابع بانکی به دلیل ارائه وام به سرمایه گذاران و مشکل در وصول آن، منابع بانک ها محدود شده و امید است با اولویت بندی در حد نیاز افراد به بانک ها معرفی شوند.
وی معدن را یکی از محورهای مهم توسعه خراسان جنوبی برشمرد و بیان کرد: وجود ظرفیت هایی مانند معادن زغال سنگ و مس و سنگ های تزیینی از محورهای توسعه استان هست که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: وجود معدن بدون فناوری بی فایده است و معدن با فناوری معنا پیدا می کند،اگر فناوری نداشته باشیم مواد معدنی ارزش حمل و نقل ندارد.
ذخیره قطعی معادن خراسان جنوبی 2.4میلیارد تن است که شامل انواع سنگ های تزئینی، خاک های صنعتی، مس، آهن، طلا ، سرب و روی، بنتونیت، زغال سنگ، آهک، سیلیس، گچ است.